메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Min-Chang Sung (Gyeongin National University of Education) Kitaek Kim (Gyeongin National University of Education)
저널정보
한국언어학회 언어 언어 제44권 제3호
발행연도
2019.9
수록면
587 - 606 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The use of English verb-argument structures (VASs) represents two types of linguistic knowledge, namely, lexical knowledge of verb-subcategorizations and constructional knowledge of sentence-level generalizations. The lexical knowledge refers to the complementation patterns individual verbs can take, while the constructional knowledge centers on each argument structure as an independent pairing of form and meaning. This study aims to provide a comprehensive analysis of both types of knowledge, with special focus on transitive VASs (e.g., V+NP, V+to-infinitive phrase, V+gerund phrase, V+clause) in a native speaker corpus and a learner corpus. The results indicate the learners’ insufficient lexical knowledge (as shown by subcategorization errors and limited use of complementation patterns) as well as their heavy reliance on the simplest VAS constructions, which suggests that L2 learners’ difficulty in the production of VASs is due to both domains.

목차

1. Introduction
2. Verb-argument structures: Two types of linguistic knowledge
3. Methods
4. Results
5. Discussion and conclusion
References

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0