메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
김군수 (경기연구원) 성영조 (경기연구원) 이다겸 (경기연구원)
저널정보
경기연구원 정책연구 [정책연구 2019-22] 2020년 경기도 생활임금 산정 및 추진방안
발행연도
2019.8
수록면
1 - 106 (106page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
○ In this study, a living wage model for Gyeonggi-do is developed, and the living wage in Gyeonggi-do in 2020 is estimated and proposed utilizing this model. In addition, this study presents a plan to extend the living wage model to the private sector.
○ In 2020, living wage in Gyeonggi-do is divided into four standards for the analysis. The four standards are a household spending standard, a wage income standard, a household income standard, and a living wage for the previous year in Gyeonggi-do.
○ In this way, three alternate proposals are proposed based on wage increases in "2020 Gyeonggi-do living wage" compared to "2019 Gyeonggi-do living wage"(10,000 won), from 0.2% up to 5.5%.
- In alternative 1, reflecting relative poverty baselines, housing and education costs, 10,020 won is proposed which is 0.2% higher than 2019. In alternative 2, adding leisure culture costs, 10,253 won is proposed which is 2.5% higher than 2019. In alternative 3, adding transportation costs, 10,551 won is proposed which is 5.5% higher than 2019.
○ Three measures are proposed for spread of living wage in private sectors.
- First, by signing a MOU with the universities or colleges in Gyeonggi-do to implement the living wage system, Gyeonggi-do"s living wage system shall be applied to workers belonging to organizations and companies providing services to each university.
- Second, Gyeonggi-do"s living wage system shall be applied to the workers of companies that receive subsidies or tax incentives from Gyeonggi-do.
- Third, it shall be considered to get wage to be paid at the level required in the system by setting the wage cost to more than the living wage considering cost as a way of applying the living wage system mandatorily to the public procurement.
○ However, in the case of a local government"s contributing organizations or affiliated agencies or the like, the budget guidelines for the local organizations or agencies set the total labor cost increase rate baseline to 4.0% so it is difficult to comply with the baseline when applying the living wage system.
- Therefore, for the smooth implementation of the living wage system, the "increase in labor cost due to increase in living wage" shall be included in the items that are excluded when calculating the total labor cost increase rate.

목차

[표지]
[정책건의]
[차례]
표차례
[제1장 서론]
1. 연구의 배경 및 목적
2. 연구의 범위 및 방법
[제2장 생활임금 현황 및 특성]
1. 경기도 생활임금 현황
2. 경기도 생활임금 운영상 특성
[제3장 생활임금 사례분석]
1. 경기도 31개 시·군 사례 분석
2. 해외 사례분석
[제4장 생활임금 산정기준 및 방법 개발]
1. 경기도형 생활임금 산정기준 및 방법
2. 경기도형 생활임금 모형과 2020년 생활임금 산정안
[제5장 생활임금의 민간확산 방안]
1. 민간확산을 위한 인센티브 마련
2. 민간확산을 위한 생활임금 관련 제도 개선
[제6장 정책건의]
1. 2020년 경기도 생활임금 산정안(10,020원∼10,551원)
2. 경기도 생활임금의 민간확산 방안
[참고문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-309-001235488