메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전희성 (서울대학교)
저널정보
서울대학교 언어교육원 어학연구 어학연구 제55권 특별호
발행연도
2019.11
수록면
65 - 74 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Validity is an evaluative judgment of the appropriateness of evidence supporting test score interpretation and use (Messick, 1989). As a first step toward arguing for the validity of TEPS score interpretation and use, this paper presents an interpretation/use argument (IUA) for the revised TEPS, following Kane’s argument-based approach to validation (Kane, 2013). The IUA for the revised TEPS outlines seven inferences-domain definition, evaluation, generalization, explanation, extrapolation, utilization, and consequence implication-with a warrant and one or more assumptions underlying each inference. Backing or evidence that is needed to support each assumption is also stated in the IUA. As a second step, a validity argument for the revised TEPS is made by describing the backing that has already been collected while pointing out the backing that is still needed. The paper concludes with further research that needs to be conducted to support the validity argument more fully.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 개정 TEPS의 구인, 목적 및 대상
3. 타당도의 정의 및 타당도 검증 방법
4. 개정 TEPS 점수 해석 및 사용에 대한 논증
5. 개정 TEPS 타당도 근거
6. 맺는 말
References

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-701-001289635