메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
연세대학교 언어정보연구원 (구 연세대학교 언어정보개발원) 언어사실과 관점 언어사실과 관점 제46권
발행연도
2019.1
수록면
57 - 83 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This experimental study has explored English native speakers’ event construals of accomplishment predicates (with incremental themes) in Korean. This study was grounded upon the following difference between English and Korean; accomplishment predicates in Korean can describe both complete and incomplete events while the corresponding predicates in English can describe only complete events. The phenomenon of partial completion interpretations of accomplishment predicates is called the Incompleteness Effect (IE). That is, Korean but not English displays the IE. We have predicted that such difference would be a source of negative transfer in the process of acquiring event interpretations of accomplishment predicates in Korean by English native speakers. We have tested this prediction with 22 English-speaking learners of Korean. We have found that while English advanced participants reliably accepted the accomplishment predicates as felicitous descriptions of incomplete events, English intermediate participants tended not to. This finding suggests that English-speaking learners at lower proficiency level are subjected to the L1 transfer; they clearly demonstrated full completion interpretation bias. This further suggests that L1 transfer effectively operates in the domain of L2 acquisition of semantics.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0