메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김미경 (광운대학교) 박경애 (광운대학교)
저널정보
질적연구학회 질적연구 질적연구 제20권 제2호
발행연도
2019.11
수록면
137 - 149 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study sought to research the nature and meaning of parental sex discrimination experienced by a middle-aged female teacher during the course of their growth. Methods: For this purpose, six female teachers who experienced parental sex discrimination in the course of her growth were interviewed in depth and the collected data were analyzed using the analytical phenomenology of Smith. J. A. Results: The experiences of parental sex discrimination were summarized into four big themes: ‘An unwanted child; born a daughter’. ‘To endure inequality’, ‘Traces of discrimination encountered in life’, and ‘confront myself.’ Conclusion: The experience of parental sex discrimination leads to negative emotions like valuelessness and depression, a life full of eagerness and the effort required to be recognized socially, that the students being taught are instilled with experience-based values that cause generational conflicts and they have a wrong sense of sex. This study is meaningful in that it provides qualitative data on the impact of parental sex discrimination for individual teacher’s lives and the Elementary school students they teach and presents the need for self-understanding and healing programs for middle-aged female teachers, as well as the importance of sex equality and ways to change social perceptions.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (26)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0