메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김기택 (경인교육대학교) 성민창 (경인교육대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.19 Number.4
발행연도
2019.12
수록면
837 - 857 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study applies corpus analysis methodologies to the scripts of twenty popular English-language animated movies to explore whether their vocabulary levels are appropriate for Korean elementary school students. Assuming that elementary school students have learned the 1,000 words designated by the 2015 revised Korean national curriculum for elementary English education, it is examined how many word tokens in each movie should be comprehensible for the target students. The script of each movie was put into Wordsmith 4.0, which catalogued the token frequencies of all lexical types. We then calculated the lexical types that are expected to be comprehensible for the target students as a proportion of the total token frequency of each movie. If 95% coverage of a script is needed for unassisted comprehension (Liu and Nation 1985), only one of the twenty movies ―Finding Dory ― is close to being lexically comprehensible for the students, but they would still need to learn additional 63 words before watching the movie. The main pedagogical implication is that teachers must be careful when choosing and using animated movies in elementary English classes.

목차

1. 서론
2. 문헌 연구
3. 방법론
4. 결과
5. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-705-000242595