메뉴 건너뛰기
내서재 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

초등영어 예비교사들이 개발한 인공지능 챗봇
추천
검색
질문

Pre-Service Primary English Teachers' AI Chatbots

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
성민창 (경인교육대학교)
저널정보
서울대학교 언어교육원 어학연구 어학연구 제56권 제1호 KCI등재
발행연도
2020.4
수록면
97 - 115 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
초등영어 예비교사들이 개발한 인공지능 챗봇
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study evaluates 17 AI English-language chatbots that were developed by nine groups of pre-service primary school teachers (N = 26). According to the achievement standards for the two grade bands in the curriculum (Grades 3-4 and 5-6: Ministry of Education, 2015), each group developed two chatbots, using Dialogflow API. The first and second chatbots were designed to talk the way a new friend would and in a specific situation, respectively. The chatbots have been found to provide opportunities for primary school students to engage in playful and interactive practice during which the students use a variety of communicative functions, and the chatbots are therefore expected to make solid contributions to the attainment of speaking and listening achievement standards. It was also noted that compositional techniques in chatbot development would generate facilitative factors for foreign language learning, such as topic consistency, flow variability, and grounding.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 선행연구
3. 연구 방법
4. 개발 결과
5. 논의 및 결론
References

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

댓글(0)

0

첫번째 댓글을 남겨주세요.