본 연구의 목적은 중학생들의 학교스포츠클럽 행동적·인지적 참여와 학교생활적응 하위 요인 간의 관계를 분석하고 학교스포츠클럽 참여와 결과변인인 학교생활적응 요인과의 관계에서 체육교사의 코칭유형이 어떠한 매개역할을 하는지 검증하였다. 연구의 조사대상은 2019년 중학교 학생 남녀 325명을 연구대상으로 선정하였으며, 수집된 자료를 분석하기 위하여 SPSS 18.0과 AMOS 18.0 통계프로그램을 사용하여 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 매개효과 분석을 통하여 다음과 같은 주요 결과를 얻었다. 첫째, 각 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과 행동적 참여는 인지적 참여, 자율성지지 코칭유형, 학교생활적응 요인 중 교사관계, 교우관계, 학교수업과 유의한 정(+)의 상관을 보였으며, 학교규칙과 통제적 코칭유형과는 유의한 관계가 없는 것으로 나타났다. 인지적 참여는 행동적 참여와 자율성지지 코칭유형, 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙과 유의한 정(+)의 상관을 보였으며, 통제적 코칭유형과는 유의한 부(-)의 상관관계를 나타냈다. 자율성지지 코칭유형은 통제적 코칭유형과 유의한 부(-)의 상관을 보였으며, 나머지 변인들과 유의한 정(+)의 상관관계를 보였다. 통제적 코칭유형은 학교생활적응 요인 중 교사관계, 교우관계, 학교규칙과 유의한 부(-)의 상관을 보였으며, 학교수업과 유의한 관계가 없는 것으로 나타났다. 학교생활적응 요인들은 각각 유의한 정(+)의 상관관계를 보였다. 둘째, 학교스포츠클럽 참여는 학교생활적응에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 학교스포츠클럽 참여가 자율성지지 코칭유형에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 학교스포츠클럽 참여가 통제적 코칭유형에 유의한 부(-)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 자율성지지 코칭유형이 학교생활적응에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, 통제적 코칭유형이 학교생활적응에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 일곱째, 학교스포츠클럽 참여가 자율성지지 코칭유형을 경유하여 학교생활적응에 유의한 정(+)의 매개효과를 보였다. 여덟째, 학교스포츠클럽 참여가 통제적 코칭유형을 경유하여 학교생활적응에 미치는 매개효과는 유의하지 않았다.
The purpose of this study is to analyze the relationship between the sub-factors of school sports club behavioral and cognitive participation and school life adaptation, and the coaching type of physical education teachers in relation to school sport club participation and school life adaptation factors. The role of mediator was verified. The subjects of the study were 325 middle school students, male and female students in 2019, and to analyze the collected data, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and mediating effect analysis were conducted using the SPSS 18.0 and AMOS 18.0 statistical programs. The following main results were obtained. First, as a result of analyzing the correlations among the variables, behavioral participation had a positive correlation with cognitive participation, autonomous support coaching type, and school relations among teachers, schoolmates, and school classes. In addition, there was no significant relationship between school rules and controlled coaching types. Cognitive participation was significantly positively correlated with behavioral participation, autonomous support coaching type, teacher relationship, companionship, school class, and school rules, and significantly negative with control coaching type. Showed a relationship. The autonomous support coaching type was significantly negatively correlated with the control coaching type and was significantly positively correlated with the remaining variables. The control coaching type showed negative correlation with teacher relationship, peer relationship, and school rule among school adaptation factors, and there was no significant relationship with school class. The school adaptation factors showed a positive correlation with each other. Second, participation in school sports clubs had a positive effect on school life adaptation. Third, participation in school sports clubs had a significant positive effect on autonomous support coaching type. Fourth, participation in school sports clubs had a significant negative effect on the control coaching style. Fifth, autonomous support coaching type had a positive effect on school life adaptation. Sixth, the control coaching style had a positive influence on school life adaptation. Seventh, participation in school sports clubs showed a significant mediating effect on school life adaptation through autonomous support coaching type. Eighth, the mediating effect of school sports club participation on school life adaptation through control coaching type was not significant.