내시 호성공신 월성군 최언순 가문은 조선시대 내시들 사이에 널리 알려진 쇠귀 할머니 전설과 관련된 가문이다. 고려말 쇠귀할머니는 내시 7형제를 길러 궁중에 벼슬하게 되었다. 이후 이들은 관동파와 자하동파로 나뉘어졌다. 효촌리에는 관동파들이, 삼상리에는 자하동파들이 정착하였다. 1970년대 양주 삼상리에서 이이화가 만난 정완하 노인이 전해준 쇠귀할머니 전설의 내용이 서울 역사박물관 소장 족보에 “양자칠형제” 되어 있어 이를 증명해 준다. 이를 증명하는 것이 무덤이다. 시조의 실체는 알 수 없지만 족보에 존재하는 5대 정려손은 무덤은 이말산에, 내시 나업은 삼상리에 존재하는 것으로 보아 가문의 실체를 확인할 수 있다. 이 가문은 번성한 것은 조선 선조대 호성공신 월성군 최언순부터이다. 벼슬은 숭록대부 승전색을 지냈다. 최언순의 양자 나업은 청과 관련된 활동과 장릉 시릉관의 공 등으로 내수사차지를 담당하였다. 이에 가문은 번성하게 된다. 이를 증명하는 것이 “나업처정경부인한씨사형제등처분급문”이다. 이후 양주 장흥 삼상리를 중심으로 집단 거주지 형태를 구성하였을 가능성이 높다. 족보는 1683년(숙종 9) 오윤주가 처음에 정리하였으며, 『양세계보』와 달리 대부분 품계와 벼슬, 묘의 위치, 양자 수만 기록되었다. 11대 오윤주 이후 16~19대까지 기록된 것으로 보아 이후에 추가하여 기록하였을 가능성이 높다. 17세기 중반에 기록되기 시작한 것으로 보아 2명 이상 입양하였을 때 장자와 차자의 구분없이 “子”라고 하였다. 대신 후손이 없을 경우 “無後”라고 기록하였다. 그러나 같은 내시 가문이라는 의식은 선산을 같이 사용하고, 항렬[돌림자]를 사용하면서 동족의식을 이어간다. 가문의 번성은 최언순 1자-최흘 3자인 임우문 가문이 가장 번성하였다. 벼슬 역시 숭록대부 등 상당하여, “無後’도 3명뿐이다. 벼슬에 나간 사람은 55명 32명으로 가장 많다. 물론 나업 후손 역시 55명으로 많지만 후대로 갈수록 벼슬에 나아가지 못하여 양자를 들이지 못하거나 1명 정도에 그치고 있다. 이상으로 쇠귀할머니 전설과 관련된 선조대 호성공신 월성군 최언순 가문은 임진왜란 전후에 번성하기 시작하였으며, 이후 나업, 임우문 등의 활약으로 가문은 점차 증가하였다. 최언순을 기점으로 양주 장흥 삼상리에 정착한 가문임을 알 수 있다.
The family of Choi Eon-soon in Wolseong-gun, the Hosung-Gongsin is related to the legend of the grandmother, widely known among the eunuchs of the Joseon Dynasty. In late of Goryeo the old grandmother was raised in the court by raising seven brothers. Since then, they have been divided into Kwandong and Zaha. Perhaps the eunuchs of Joseon Dynasty, regardless of the fact, have passed on the story of the old grandmother to the birth of the family. The story of the old grandmother’s legend, delivered by the late Jung Wan-ha, met with the late historian Lee Ew Hwa in Samsang-ri, Yangju in the 1970s, proves the fact that “Step Brothers Seven” are included in the Seoul Museum of History. Proving this is a grave. Although the reality of the ancestors in unknown, the five generations of Jeongryeson who existed in the genealogy can be identified as the tombs are located in Mt. Imalsan and Naup are in Samsang-ri. This family flourished from Choi Un-soon, Wolseong-gun, the great success of the Joseon ancestors. Crest was the victorious leader of Sungrok. Choi Un-soon’s bilateral business was responsible for domestic charging due to Cheong-related activities and the construction of Jangneung Shireunggwan. The family flourishes. Proof of this is the “description statement of the four brothers of Ham, Naupchei”. Since then, it is likely that the group’s residence centered on Yangsang Samheung-ri. The genealogy was first organized by Oh Yun-ju in 1683(Sukjong 9). Unlike the Yangsegaebo, most of the genealogy is mostly recorded only grade, position, tombs and quantum numbers. Since the record was recorded in the 16th to 19th generations after the 11th Yun-joo, it is highly likely that the record was added later. Probably by the early 1800s. As it began to be written in the middle of the 17th century, when two or more adopters were adopted, it was called “子” without any distinction between the first and second. Instead, he wrote “無後” in the absence of descendants. However, the consciousness of the same eunsi family continues the consciousness of the same people by using sunsan together and using the yeolyeol[wheeler]. The prosperity of the family was the most prominent by the Lim Woo-moon family. Crest is also considerable, such as Sung Lok, and only three people have nothing. 32 of 55 people went out of the crest. Of course, the number of descendants is also 55, but as they go forward, they can’t go to the crest and can’t enter either, or only one. As mentioned above, the family of Choi An-soon, Wolseong-gun, the ancestor of the deceased grandmother’s legend, began to flourish before and after the Imjin War. It can be seen that the family was settled in Samsang-ri, Yangheung-Jang, starting from Choi Un-soon.