It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study is to find a plan for peace and unification education aiming at cultural diversity. This study explored various domestic and foreign studies related to multiculturalism, interculturalism, and cultural diversity, and organized them into a system of goals and contents for peace and unification education. First of all, it was divided into three categories: knowledge and understanding of cultural diversity, attitudes and wills of cultural diversity, function of cultural diversity, and capability. "Diversity of Knowledge and Understanding" refers to "Knowledge, Understanding, and Awareness", "Cultural Diversity" of Attitude and Will, "Confidence, Attitude, Will", and Cultural Diversity "Function and Competency", and then put them in the form of "learning goals" and "class outline" statements. Peace and unification education aiming at cultural diversity can first extend the horizon of unification education to the area of cultural diversity understanding education. Second, it can contribute to education on resolving the heterogeneity between the two Koreas in order to look back on the biases between the two Koreas and overcome them. Third, it is possible to explore systematic peace and unification education methods and tasks for cultivating knowledge and understanding, attitudes and wills, and functions and competencies. Fourth, it will be able to contribute to weakening the foundation of prejudice and conflict that has been formed during the division and for the development of a productive and creative culture at a higher level.
본 연구는 문화적 다양성을 지향하는 평화 · 통일교육 방안을 모색하고자 하는 연구이다. 본 연구에서는 다문화주의, 상호문화주의, 문화다양성과 관련된 다양한 국내외 선행 연구를 탐색하고, 이를 바탕으로 문화적 다양성을 지향하는 평화 · 통일교육 목표와 내용 체계를 추출하여 문화다양성 지식 · 이해, 문화다양성 태도 · 의지, 문화다양성 기능 · 역량의 3가지로 구분한 뒤, 각 구분에 따라 3개의 하위 구분을 시도하여 총 9가지로 정리했다. 문화다양성 ‘지식 · 이해 영역’은 ‘지식, 이해, 인식’으로, 문화다양성 ‘태도 · 의지 영역’에서는 ‘신념, 태도, 의지’로, 문화다양성 ‘기능 · 역량 영역’에서는 ‘기능, 역량, 실천’으로 구분한 뒤 각각의 내용을 ‘학습 목표’와 ‘수업 개요’ 진술 형태로 정리했다. 문화적 다양성을 지향하는 평화 · 통일교육의 기대효과로는 첫째, 기존의 통일교육의 지평을 문화 다양성 이해 교육의 영역에로 확장할 수 있다. 둘째, 남북 간의 편견을 돌아보고 이를 극복하기 위한 남북 이질화 해소 교육에도 기여할 수 있다. 셋째, 지식 · 이해, 태도 · 의지, 기능 · 역량 함양을 위한 체계적인 평화 · 통일 교육 방안과 과제를 탐색할 수 있다. 넷째, 분단 시기에 형성되어 온 편견과 갈등의 토대를 약화시키고, 보다 높은 차원에서의 생산적이고 창조적인 문화의 발전을 이루도록 하는 데에도 기여할 수 있을 것이다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.