본 연구의 목적은 청소년이 학교 안과 밖에서 발명에 대한 소양을 함양하고 발명교육의 실천을 도모하기 위하여, 지역사회에서의 발명교육을 효율적으로 운영하고 활성화할 수 있는 방안을 마련하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 발명교육 관련 프로그램을 분석하였고, 전문가를 대상으로 심층면담을 실시하였으며, 전국 발명교육센터 담담교원을 대상으로 요구조사를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역사회 연계를 통한 발명교육을 활성화시키기 위해서는 ‘발명교육센터’가 지역의 발명교육의 중심이 되어 역할을 해야 한다. 둘째, 발명교육센터에서 교육의 대상에 있어서 교원, 학생, 학부모 대상 발명교육을 실천할 수 있다. 셋째, 발명교육을 확산시키고 발명의 대중화를 위해서는 ‘교과 연계를 통한 발명교육 활성화’, ‘지속적이고 다양한 프로그램 운영’, ‘발명교육 대상 확장을 통한 맞춤형 교육 특화’, ‘지역학교 연계를 통한 발명교육센터 운영’, ‘지역사회 기관과의 협력’, ‘발명교원의 주체적 활동을 위한 지원’, ‘발명교육센터 전문성 함양을 위한 지역발명교육연구회 모임 활성화’와 같은 전략을 활용할 수 있다. 넷째, 발명교육센터를 중심으로 지역의 지자체, 교육청, 지역학교, 지역의 기관 및 기업, 과학관, 도서관과 발명교육네트워크를 형성하여 지속적인 협력을 통한 발명교육 활성화에 노력하여야 한다. 이러한 결과를 바탕으로 발명교육 활성화를 위하여 지역사회 거점으로서 발명교육센터 사업의 정체성 확립, 타 교과 및 사업과의 연계, 맞춤형 발명교육 확대, 발명교육센터 전문성을 위한 질적 제고의 노력이 요구된다.
The purpose of this study was to provide a way for adolescents to effectively operate and activate invention education in the community in order to cultivate the literacy of invention and to practice invention education in and out of school. In order to achieve the purpose of the study, domestic invention education-related programs were analyzed, in-depth interviews were conducted with experts, and demand surveys were conducted with teachers at the National Invention Education Center. The results were as follow. First, in order to revitalize invention education through community-Based, the 'Invention Education Center' must serve as the center of local invention education. Second, the invention education center can practice invention education for teachers, students, and parents. Third, in order to spread invention education and popularize invention, 'Activate invention education through curriculum linkage', 'Continuous and diverse program operation', 'Specialize customized education through expansion of invention education target', 'Invention education through linkage with local schools You can use strategies such as 'center operation', 'cooperation with community organizations', 'support for the subjective activities of the invented teachers', and 'activation of the local invention education research group meeting to cultivate the expertise of the invention education center'. Fourth, centering on the invention education center, efforts should be made to promote invention education through continuous cooperation by establishing an invention education network with local governments, education offices, local schools, local institutions and enterprises, science halls, libraries, and so on. Based on these results, it was necessary to establish an identity of the invention education center project as a community base, to connect with other subjects and projects, to expand customized invention education, and to improve the quality of the invention education center expertise as a community base.