본 연구의 목적은 국제 학술논문 중에서 발명 교육과 관련된 연구의 동향을 분석하는 것이다. 이를 위하여 SCI/SSCI 급 논문 169편을 대상으로 상세 서지 분석과 토픽 모델링을 이용하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국제 발명 교육 논문은 해가 거듭될수록 논문 편수가 증가하고 있지만, 다른 교과교육 관련 논문에 비해 많은 논문이 발표되지 않았다. 둘째, 발명 교육 논문이 가장 많이 게재된 학술지는 Technology and Innovation, International Journal of Technology and Design Education이며, 미국에서 가장 많은 논문이 나왔고, 국제적인 공동연구는 그 수가 적었다. 셋째, 국제 발명 교육 연구에서 가장 많이 사용된 키워드는 발명, 교육, 과학, 혁신, 창의성 등이며, 매개중심성 지수가 높은 키워드는 지식, 과학, 교육, 동기, 혁신 등이다. 넷째, 토픽 모델링 분석 결과 국제 발명 교육 연구는 6개의 토픽으로 구분되는데, ‘공학, 기술 교육 관련발명 교육’, ‘학생의 발명 관련 학습’, ‘기계 관련 특허’, ‘혁신적 도전과 기업가정신’, ‘대학과 특허’, ‘혁신적 대학 교육’ 등이었다. 추가로 연구 결과를 바탕으로 국제 연구동향과 관련하여 국내 발명 교육에의 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study is to analyze international trends on invention education research. For this purpose, this study gathered a total of 169 articles and their bibliometric information, published in SCI/SSCI-indexed journals and analyzed these articles using bibliometric analysis and topic modeling. The main research results are as follows. First, the number of articles on international invention education is increasing every year, but still, it is lower than the number of articles pub lished on other educational subjects. Second, the journals in which papers on invention education were published the most were Technology and Innovation and International Journal of Technology and Design Education, and the largest number of papers were published in the United States, while the number of international joint research remained low. Third, the most frequently used keywords in research on international invention education are ‘invention’, ‘education’, ‘science’, ‘innovation’, and ‘creativity’, and keywords with a high betweenness-centrality are ‘knowledge’, ‘science’, ‘education’, ‘motivation’, and ‘innovation’. Fourth, as a result of topic modeling analysis, research on international invention education is divided into six topics: ‘invention education related to engineering and technology education’, ‘student learning related to invention’, ‘machine-related patents’, ‘innovative challenges and entrepreneurship’, ‘university and patents’ and ‘innovative university education’. Additionally, based on the research results, the implications for domestic invention education were discussed.