메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

Development of Integration Program for Artificial Intelligence Education for Elementary School Student
Recommendations
Search
Questions

초등학생의 인공지능 교육을 위한 교과 융합 프로그램 개발

논문 기본 정보

Type
Proceeding
Author
Seung-Chul Lee (한국교원대학교) Tae-Young Kim (한국교원대학교)
Journal
The Korean Association Of Computer Education 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집 Vol.25 No.1(A)
Published
2021.1
Pages
245 - 248 (4page)

Usage

cover
📌
Topic
📖
Background
🔬
Method
🏆
Result
Development of Integration Program for Artificial Intelligence Education for Elementary School Student
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Research history (2)

  • Are you curious about the follow-up research of this article?
  • You can check more advanced research results through related academic papers or academic presentations.
  • Check the research history of this article

Abstract· Keywords

Report Errors
2015 개정 교육과정이 적용되어 2018년부터 초등학교 5~6학년 실과 교과에서 소프트웨어 교육이 17시간 이상 실시되고 있다. 하지만 초등학교에서 17시간으로 한정하여 소프트웨어 교육이 실시되는 것에 대해 시간 부족의 의견이 많다. 시수의 문제로 초등학교에서 소프트웨어 교육은 체험 및 놀이 위주로 실행되는 것이 현실이다. 그리고 중학교 정보 교과와의 연계성도 떨어진다는 지적이 있다. 이렇게 초등학교에 소프트웨어 교육이 실시되고 있는 와중에 인공지능 교육의 필요성이 크게 대두되며 인공지능 교육을 교육과정에 포함하기 위한 연구가 진행되고 있다. 인공지능 교육은 학자에 따라 분류가 다양하지만 인공지능을 활용한 교육과 인공지능에 대한 교육으로 분류된다. 또, 이러한 인공지능 교육을 현장에서 실시하는 도구로 온라인 플랫폼이 가장 많이 활용되고 있다. 인공지능 온라인 플랫폼에는 Machine learning for kids, Teachable Machine, AI Oceans, 엔트리 등을 주로 사용한다. 이러한 인공지능 교육 프로그램을 개발하고 학교 현장에 적용하여 효과성을 검증하는 연구가 활발히 진행되고 있지만 다음 교육과정에도 인공지능 교육이 지금처럼 실과 교과의 부분으로 들어온다면 시수 부족과 중등 교과와의 연계성 문제는 여전히 존재할 수 밖에 없다. 이 문제를 해결하기 위해서는 초등 교사의 장점인 모든 교과를 가르칠 수 있다는 것을 활용하여 다른 교과와 인공지능 교육을 융합하여 지도하는 방법이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 초등학생의 인공지능 교육을 위한 교과 융합 프로그램을 개발하였다. 본 연구에서 개발된 프로그램을 적용한다면 근본적인 초등학교에서 인공지능 교육 시수 부족 문제와 중학교 정보 교과와의 연계 문제를 해결할 수 있을 것으로 기대된다.

Contents

요약
1. 서론
2. 연구 배경
3. 연구방법
4. 결론
참고문헌

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-037-001474209