메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
도현민 (Korea Institute of Machinery and Materials) 김휘수 (Korea Institute of Machinery and Materials) 김의겸 (Korea Institute of Machinery and Materials) 최태용 (Korea Institute of Machinery and Materials) 박종우 (Korea Institute of Machinery and Materials) 박동일 (Korea Institute of Machinery and Materials) 박찬훈 (Korea Institute of Machinery and Materials) 경진호 (Korea Institute of Machinery and Materials) 김두형 (Korea Institute of Machinery and Materials)
저널정보
한국생산제조학회 한국생산제조학회지 한국생산제조학회지 Vol.30 No.1
발행연도
2021.2
수록면
22 - 30 (9page)
DOI
10.7735/ksmte.2021.30.1.22

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Increasing demand for automation and recent intact trends have accelerated the employment of robots in manufacturing and service areas. Thus, the need for an easy and efficient robot teaching is also increasing. In this paper, a novel concept of intuitive teaching device is proposed to overcome the weakness of the previous research that enables direct teaching by attaching the teaching device to the end effector of the robot and to improve the intuitiveness and operability. The teaching and collision prediction units are modularized according to their function and can be combined or disassembled. The manipulability is improved by lowering the height of the teaching device, and the influence on the payload is minimized by reducing the weight of the teaching device. A prototype is implemented, and the performance is verified through experiments by attaching the proposed teaching device to an industrial robot and performing teaching and playback tasks.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 직관적 교시장치
3. 교시모듈과 충돌예측모듈 설계
4. 직관적 교시방법론
5. 구현
6. 결론
References

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-003-001483824