메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Kyae-Sung Park (Mount Holyoke College)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제28권 제1호
발행연도
2021.2
수록면
105 - 127 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates whether the Given-before-New principle develops in tandem with Theory of Mind (ToM) in native-English-acquiring children. In native adult speech, given information tends to precede new information. Some research suggests that young children do not show adult-like use of the Given-before-New principle because of not having mastered ToM. The present study experimentally tests the relation between the two, in addition to adherence to the Given-before-New principle in English-acquiring children, focusing on the English dative alternation. The results indicate that children show an apparent syntactic bias toward the prepositional dative and a strong dispreference for the New–Given double object dative, which overrides the Given-before-New principle. Analysis of individual consistency shows that some children who have knowledge of ToM adhere to the Given-before-New principle, but children who lack knowledge of ToM do not. Thus, this study suggests that the Given-before-New principle emerges after the development of ToM in native-English-speaking children.

목차

1. Introduction
2. L1 Acquisition of the English Dative Alternation
3. Previous Research on Givenness Effects on L1-English Children’s Dative Constructional Choices
4. Present Study
5. Results
6. Discussion
References

참고문헌 (36)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-701-001568954