본 연구는 조선시대, 장수를 상징하는 <십장생도>에 표현된 이미지의 철학사유를 중심으로 고찰하였다. 한국에서 <십장생도>는 고려 말부터 궁중회화 가운데 세화<SUB>歲畫</SUB>로 그려졌던 그림으로 장수를 축원하는 10여 종류의 자연물을 구성하여 그린 그림이다. 세화는 사<SUB>邪</SUB>‧귀<SUB>鬼</SUB>‧액<SUB>厄</SUB>을 물리치거나 방어하고, 좋은 것을 더욱 증가시키는 벽사<SUB>闢邪</SUB>, 길상<SUB>吉祥</SUB>의 기능을 갖고 있다. 이 그림은 감상용 그림으로서의 기능보다 벽사 길상의 목적성을 지닌 그림으로 장수와 관련된 인간의 생명과 관련이 있다. 이러한 생명과 관련된 그림은 그 시대를 살아간 사람들의 생명 인식 결과로 자기 시대의 상상력을 표상한 예술품이다. 장수를 상징하는 10여 종류의 이미지는 일차적으로 미술로 표현된 표현물이지만 이미지의 내면에는 도교적 철학 사유가 내재되어 있었다. 첫 번째, <십장생도>의 십여 종류의 장생물은 혼돈의 기<SUB>氣</SUB>의 작용으로 탄생된 자연물 가운데 하나로 기화우주론<SUB>氣化宇宙論</SUB>적 사유가 내재되어 있다. 두 번째, 대자연의 동식물들은 천지 가운데 인간과 함께 태어난 것으로 인간과 같은 부류라는 천인동류天人同類)의 사유가 내재되어 있다. 세 번째, 인간과 대자연은 동류이므로 천지 자연물인 <십장생도>의 장생물은 인간과 감응할 수 있는 동기상응<SUB>同氣相應</SUB>의 사유가 내재되어 있다. <십장생도>에 그려진 장수 길상의 10여 종류 소재는 천지 자연물로서 그 탄생 근거는 도교의 천인합일적 철학 사유가 내재되어 있었다. 조선시대 대표적인 궁화이기도 한 <십장생도>는 민화연구가들의 많은 사랑과 관심을 받고 있으며 분류와 범주 개념 등에 대한 다양한 논의가 이루어지고 있다. 이에 표면적 관심을 넘어 이면에 숨겨진 사상적 내용을 통하여 인간의 생명은 어디에서 비롯되었으며, 또한 자연과 인간은 어떻게 공존해야 하는지 예술을 통한 철학적 사유의 발현을 기대한다.
This study focused on the philosophical thoughts of the image expressed in the Shichangshengtu (十長生圖), the symbol of longevity in Joseon Dynasty. In Korea, Shichangshengtu is a painting that has been drawn as a royal paintings for Sehwa (歲畫; New Year gift painting) since the end of Koryeo dynasty. It is a painting composed of 10 kinds of natural objects containing the wish of longevity. Sehwa has functions of Bixie (僻邪), defeating or defending from the evil (邪), demon (鬼), and misfortune (厄), and Jixiang (吉祥; auspicious sign), enhancing the goodness even more. This is not a painting for admiring rather for finality with Bixie and Jixiang, so it is rather connected to man’s life of longevity. These life-related paintings are works of art that represent the imagination of one’s own era as a result of people’s perception of life in that era. The ten images are primary products symbolizing longevity expressed in art, but the philosophical manas of Tianren Heyi (天人合一; unity of man and heaven), contained within the image, have been examined. First, ten longevity symbols in Shichangshengtu are a kind of natural objects created by the action of the Qi (氣) of chaos, and the manas of Qihua Yuzhoulun (氣化宇宙論; spiritual cosmic theory) is inherent. Second, the nature’s animals and plants are born with humans on earth, middle of heaven and earth, and there is an inherent manas, Tianren Heyi, those are same kind of creature of human, Tianren Heyi. Third, since humans and Mother Nature are the same, the longevity symbols of Shichangshengtu, which are natural objects of heaven and earth, are beings born under the action of Qi like humans, so they can respond to humans, and the manas of Dongji Xiangying (同氣相應; synchronous response) is inherent. It is believed that the 10 symbols of Changshou (長壽; longevity) and Jixiang depicted in <Shichangshengtu> have the influence of the longevity path by responding to humans through the image symbolizing Changshou based on the above Taoistic philosophical manas. <Shichangshengtu>, which is also a representative court painting of the Joseon Dynasty, is receiving a lot of love and interest from folk painting researchers, and various discussions on the concept of classification and categories are being conducted. Therefore, we expect the expression of philosophical manas through art, where human life originated and how nature and human should coexist through the ideological content hidden behind the surface, beyond the superficial interest.