최근 여러 대학에서는 강의 전에 교수자가 제공한 온라인 영상을 학생이 미리 학습하고 강의실에서는 실습, 토론 등이 이루어지는 플립러닝(flipped learning) 수업에 대한 필요성이 대두되고 있다. 하지만 현재 패션가죽제품과 대학강의와 연계한 교육콘텐츠에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 최근 성장세가 두드러지고 있는 동영상 플랫폼인 유튜브(YouTube) 동영상을 활용한 패션가죽제품 플립러닝 수업의 가능성을 연구하는 데 그 목적이 있다. 연구방법은 국내외 학술논문, 전문서적, 관련 기사와 뉴스, 인터넷 사이트 등을 통한 이론적 연구가 진행되었다. 실증적 연구를 위해 패션가죽제품 동영상콘텐츠를 기초, 중급, 시장조사의 카테고리로 나누어 제작 및 유튜브에 업로드(2019.04.27.∼2020.02.27.)하여 2019년도, 2020년도 총 5개 강좌 학생에게 선행학습을 수행한 후 수업에 참여하는 방식으로 수업을 설계하고, 수업 참여도 만족도를 분석하여 플립러닝 수업 가능성을 연구하였으며 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 이론적 연구는 플립러닝 수업, 패션가죽제품 유튜브 관련 채널 사례를 통해 플립러닝 수업은 반복학습이 요구되는 패션가죽제품 강좌에서 필요한 학습방식임을 확인할 수 있었다. 그리고 동영상 앱 점유율 1위인 유튜브는 플립러닝 수업을 위한 쉬운 접근성으로 최적의 플랫폼임을 확인할 수 있었다. 둘째, 실증적 연구인 유튜브 동영상을 활용한 패션가죽제품 플립러닝 수업 후 평균 92.6점의 수업만족도를 기록하였다. 높은 만족도를 기록할 수 있었던 이유는 학습자들이 패션가죽제품 유튜브 동영상으로 사전학습을 함으로써 온라인 학습을 기초로 하여 수업시간에 심화학습을 수행할 수 있었기 때문임을 알 수 있었다. 또한, 교사와 학생과의 활발한 의사소통과 반복 학습으로 학습 부진을 예방하고 자기 주도형 수업을 유도할 수 있었다. 그리고 반복 학습 활용으로 학습자의 패션 가죽제품 관련 지식 체계화에 도움을 줄 수 있었다. 셋째, ‘온 · 오프라인 수업내용의 만족도’를 조사한 결과는 평균 90.45점, ‘온 · 오프라인 교육환경의 만족도’를 조사한 결과는 89.4점으로 심도있는 패션가죽제품 유튜브 동영상 콘텐츠 제작과 디지털기기를 활용한 패션가죽제품 관련 온 · 오프라인 융합수업교육환경 조성이 필요함을 알 수 있었다. 본 연구는 유튜브 동영상을 활용한 패션가죽제품 플립러닝 수업 연구를 위한 중요한 기초 자료로 활용될 것으로 기대되며, 앞으로 패션 가죽제품 관련 다양한 콘텐츠의 플립러닝 수업에 대한 객관적이고 심도있는 연구가 필요할 것으로 사료된다.
Recently, there has been a need for flip-learning classes in which students learn online videos provided by professors in advance before lectures, and practice and discussion take place in many universities. However, the current research on fashion leather products and educational content linked to college lectures is insufficient. Therefore, this study aims to study the possibility of flip learning classes for fashion leather products using YouTube videos, a video platform that has recently been growing. Theoretical research was conducted through academic papers, professional books, related articles, news, and Internet sites at home and abroad. For empirical research, fashion leather product video content is divided into basic, intermediate, and market research categories, and uploaded to YouTube (2019.04.27.~2020.02.27.) to provide prerequisite learning to students in a total of 5 courses in 2019 and 2020. After performing the study, the class was designed by participating in the class, and the degree of satisfaction with class participation was analyzed to study the possibility of flip-learning classes, and the following conclusions were obtained. First, theoretical studies have shown that flip learning classes are a necessary learning method for fashion leather products courses that require repetitive learning through the channel-related examples of flip learning classes and fashion leather products. And YouTube, which has the largest share of video apps, was able to confirm that it is the best platform with easy accessibility for flip learning classes. Second, after the flip learning class for fashion leather products using YouTube videos, an empirical study, an average of 92.6 points were recorded. The reason for the high satisfaction was that learners were able to conduct deep learning in class based on online learning by pre-learning with YouTube videos of fashion leather products. In addition, active communication and repetitive learning with teachers and students could prevent poor learning and induce self-directed classes. And by using repetitive learning, it was able to help learners organize their knowledge of fashion leather products. Third, the results of the ‘on-off-line class satisfaction’ survey averaged 90.45, and the result of the ‘on-off-line education environment’ was 89.4 points, indicating the need to create an online and offline convergence class environment for fashion leather products. Third, the results of the ‘on-off-line class satisfaction’ survey showed that the average 90.45 points of the ‘on-off-line educational environment’ was 89.4 points, indicating the need to create an online and offline convergence education environment using digital devices. This study is expected to be used as an important foundation for the study of flip-learning classes for fashion leather products using YouTube videos, and objective and in-depth research on flip-learning classes for various contents related to fashion leather products will be needed in the future.