메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

The mediating effect of early childhood teachers' play teaching efficacy on the relationship between their emotional intelligence and teacher-children interaction
Recommendations
Search
Questions

유아교사의 정서지능과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과

논문 기본 정보

Type
Proceeding
Author
Park, Ahyeong (대구가톨릭대학교) Kim, Jungmin (대구가톨릭대학교)
Journal
Korean Association of Human Ecology 한국생활과학회 학술대회논문집 2021 Summer Conference of Korean Association of Human Ecology
Published
2021.5
Pages
85 - 85 (1page)

Usage

cover
📌
Topic
📖
Background
🔬
Method
🏆
Result
The mediating effect of early childhood teachers' play teaching efficacy on the relationship between their emotional intelligence and teacher-children interaction
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Research history (2)

  • Are you curious about the follow-up research of this article?
  • You can check more advanced research results through related academic papers or academic presentations.
  • Check the research history of this article

Abstract· Keywords

Report Errors
보육의 질적 수준 향상에 있어 교사의 질은 무엇보다 중요하며, 특히 교사와 유아의 상호작용의 질은 유아의 학습과 발달에 직접적인 영향을 미칠 수 있는 중요한 요인이다. 교사와유아의 상호작용에는 다양한 요인이 영향을 미칠 수 있는데, 그 중 유아교사의 정서지능과 놀이교수효능감은 교사-유아 상호작용과 관련되는 요인으로 밝혀져 왔다. 그러나 기존 선행연구에서는 변인들 간의 인과적 관련성과 경로를 충분히 검정하지 못하여, 본 연구에서는 유아교사를 대상으로 교사-유아 상호작용에 있어서 교사의 정서지능과 놀이교수효능감의 영향력을 규명하고, 놀이교수효능감의 매개변인으로서의 역할을 탐색해보고자 하였다.
이를 위하여 전국에 소재한 어린이집 및 유치원 유아교사 360명을 최종 분석대상으로 선정하였으며, 자기보고법(질문지)을 통해 자료를 수집하였다. 관련 변인들 간의 연구모델이 수집된 자료와 부합이 되는지 검정하기 위하여 AMOS 26.0의 확인적 요인분석을 이용하여 측정모델의 부합도 및 모수치를 평가하고 수렴적 타당도와 변별적 타당도를 확인하였다. 또한, 매개효과를 확인하기 위해 Bootstrapping 절차를 통해 유아교사의 정서지능, 놀이교수효능감, 교사-유아 상호작용의 매개효과를 추정하여 유의 수준 .05에서 통계적 유의성을 검정하였다. ... View All

Contents

No content found

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.