본 논문연구는 일본의 고전적인 전통 미학의식인 wabi-sabi(わび・さび)의 ‘Sabi(寂)’를 중심으로 진행한다. 이를 토대로 ‘사비’에서 ‘적색(寂色)’, ‘적심(寂心)’의 여러 측면의 의미가 일본 MUJI에 주로 구현된 모습을 분석하고, 일본고전 전통 wabi-sabi의 미학적 의식과 일본 현대 제품디자인의 융합적 응용을 설명하였다. 다양한 연구 방법을 통해 MUJI의 디자인 이념과 와비 사비 미학 특징 간의 연관성을 찾아내어 브랜드의 미학적 가치와 브랜드 아이덴티티를 높이고자한다. 현대 제품디자인은 전통 특유의 미학적 의식과 제품 조형, 색상, 재질 및 디자인 이념을 결합하고, 이들 민족 특유의 문화요소를 가미함으로써 소비자가 제품을 구매하고 사용할 때 제품을 더 깊이 있게 느끼고 이해할 수 있도록 하였으며, 제품과 소비자 간의 물적 인적 교류를 높이고 소비자와 브랜드 간의 감정적 유대감을 형성한다. MUJI 브랜드 제품의 디자인 이념에 구현된 wabi-sabi 미학 특징과 브랜드 제품의 미적인 아이덴티티 요소 그리고 MUJI 제품과 스토어 및 포스트 디자인에 재현된 ‘적색’과 ‘적심’의 미학적 특징을 분석한다. wabi-sabi 스타일의 소박함, 단조, 앙상함, 조용함, 함축적임, 간결함, 소탈함이 다분한 MUJI의 느낌을 제품 외관디자인에 충분히 표현해냈으며, 아울러 제품을 사용할 때 물질과 세상의 혼란, 인정과 명리 등 사회적 제약, 침울함에서 벗어날 수 있도록 소비자의 내면 깊숙한 곳으로부터 공감 및 동질감을 불러일으킨다. 전통 미학은 현대 디자인에 중요한 영향을 주는 요소이다. 현대 기업의 브랜드 아이덴티티 디자인 중에서는 MUJI에 대한 분석을 통해 현대의 MUJI가 추구하는 자연스럽고 소박한 아름다움이 간결함을 중요시하는 동시에 그 안에 감정을 담아내는 것을 소홀히 하지 않았음을 알 수 있다. MUJI는 안팎의 호응을 통해 ‘적색’과 ‘적심’의 호환성을 표현하며, 일본의 고전적인 wabi-sabi 미학이 현대 제품디자인에 자연스럽게 스며든 영향을 구현해 냈다. 또한 기업 브랜드 아이덴티티에 대한 소비자의 동질감 형성에도 창의적인 가이드 역할을 하였음은 분명하다. 따라서 본 연구는 wabi-sabi 전통 미학 특징을 갖고 있는 MUJI 브랜드의 다양한 사례를 분석하여, 전통미학에 대한 소비자의 동질감을 이해하고, 현대 기업의 브랜드 아이덴티티 구축에 긍정적인 역할을 하고자 한다.
This research, based on Wabi-sabi in the Japanese classical traditional aesthetics, analyzes how “sabi color”(寂色) and “sabi heart”(寂心), the main two levels of meaning in Wabi-Sabi, have been reflected in MUJI products, which is also a fusion application of Japanese classical and traditional aesthetic consciousness with Japanese modern product design. And research methods are used to identify the relationship between the design philosophy of MUJI and the aesthetic characteristics of Wabi-sabi, so as to improve the brand"s aesthetic value and brand recognition. In modern product design and production, products whose modeling, color, material and design philosophy are combined with the unique traditional aesthetic awareness and added with unique ethnic cultural elements would enable consumers to discover a deeper experience and understanding when buying and using them. This would be useful to establish a heart-to-heart communication channel between consumers and the products and thus an emotional connection between consumers and the brand might be achieved. Through a specific analysis of how the aesthetic characteristics of Wabi-sabi are indicated in the design of MUJI and the factors that consumers recognize in the brand, the author has analyzed the elements of identity of the brand aesthetics in detail, including how the aesthetic characteristics of “sabi color”(寂色) and “sabi heart”(寂心) are expressed in the design of MUJI’s products, roadside stores and poster. The concept of Wabi-sabi, which was originally vague and difficult to describe in people’s minds, is concretely manifested in MUJI products. The MUJI image viewed as austere, simple, thin, low-key, meaningful, concise, conceal, and free, which is abundant in Wabi-sabi style, has been fully expressed in its product design. And meanwhile, people can get rid of such social restraints as material, human relations, fame, fortune, and unhappiness, so that MUJI’s products could reach the depths of consumers’ hearts and be recognized by them. Traditional aesthetic consciousness can become a core point that influences modern design. Therefore, this research, through a case study on MUJI with Wabi-sabi aesthetics, is aimed to improve consumers’ awareness of traditional aesthetics and play a positive role in how modern brands can improve their brand identities in the future. As for the design of the identity of modern corporate brands, this research, through the analysis of the two-level meanings of “sabi color”(寂色) and “sabi heart”(寂心) proposed by Onishi Yoshinori and the design philosophy of MUJI products, has found that modern MUJI products pursue such design aesthetics and manage to inject emotion into the design concept. “sabi color” and “sabi heart” echo both inside and outside of MUJI products, showing their compatibility, which has demonstrated that Japanese classical and traditional aesthetics not only exert influence on modern product design but will also play a creative and guiding role in establishing corporate brand identity in the future.