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As the cosmetics industry becomes more active, many cosmetics brands are being produced and disappearing. Cosmetics brands are highly emotional products that each prefer brands that suit the individuality or image of consumers. Among them, the most sensitive area is the perfume field. That is why a brand image alone allows consumers to recognize the product and read the brand identity. Because a consumer reads brand identity through a brand image and purchases a product through subjective perspective or recognition, it can be perceived as a strong brand to the consumer only when the brand's identity matches the brand's external element as a product's characteristic. Therefore, the differentiated strategy of the brand identity of perfume and package design should be derived. This study consisted of the five elements uniqueness, authenticity, relativity, incompatibility and aestheticity of brand identity. Also, elements of package design corresponding to Chanel, Jomalon London, Ferrari, Montblanc, and Bvlgari were analyzed for brands ranging from 1st to 5th in brand reputation ranking. The analysis elements of package design were analyzed by dividing them into the color/finishing, shape, material, and printing/layout of package design. In conclusion, we found that the inherentity of the perfume brand identity and package design was very closely related, and in the material section of perfume, we found that the element uniqueness, sedation, relationship, non-daily and aesthetic of the brand identity were all on the low side, and that the brand identity was highly aesthetic in the print/layout section. In future studies, the selection of brands should be made diverse and clear, taking into account the various demographic factors, so that they can be done systematically from a consumer's perspective.
화장품 산업이 활발해지면서 많은 화장품 브랜드가 신규 런칭되고 소멸의 과정을 반복하며 다양한 브랜드가 소비자의 니즈를 충족하기 위해 출시되고 있다. 화장품 브랜드는 각자 소비자의 개성이나 이미지에 맞는 브랜드를 선호하는 감성적인 구매 성향이 강한 제품이다. 그 중에서 가장 민감한 분야는 향수 분야이다. 그렇기 때문에 브랜드 이미지 하나만으로도 소비자들은 제품을 인식할 수 있고 브랜드 아이덴티티를 읽을 수 있다. 소비자는 브랜드 아이덴티티를 브랜드 이미지를 통해서 인지하며 소비자의 주관적인 관점이나 인식을 통해서 제품을 구매 단계까지 이루어지는 것이기 때문에 제품의 특성으로서 브랜드의 외적인 요소와 브랜드의 아이덴티티가 일맥상통 하여야 소비자에게 강한 브랜드로 다가 올 수 있다. 따라서 향수의 브랜드 아이덴티티와 패키지디자인의 차별화된 전략이 도출되어야 하는 것이다. 본 연구는 브랜드 아이덴티티의 5가지 요소를 고유성, 진정성, 관계성, 비일상성, 심미성으로 구성하였다. 또한 브랜드 평판 순위 1위부터 5위까지의 브랜드 샤넬, 조말론 런던, 페라리, 몽블랑, 불가리에 해당되는 패키지 디자인의 요소에 대해서 분석하였다. 패키지디자인의 분석 요소는 패키지디자인의 컬러/후가공, 형태, 재질, 인쇄/레이아웃으로 구분하여 분석하였다. 또한 설문조사를 통해 향수의 패키지디자인을 보여준 후 브랜드의 고유성, 진정성, 관계성, 비일상성, 심미성의 5가지 요인을 5점 척도로 20대 여대생을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 결론적으로 각 브랜드마다 차별적인 전략이 5가지 요인 중에서 몇가지는 유의마한 차이를 보이고 있었다. 샤넬, 조말론, 페라리, 몽블랑은 고유성이 가장 높은 수치를 가지고 있었지만 불가리는 진정성이 가장 높은 수치를 가지고 있었다. 향후 연구에서는 다양한 인구통계학적 요소를 참고하여 브랜드 선정이 다양하고 명확하게 이루어져야 할 것이며, 소비자의 성향의 관점에서 보다 체계적이고 구체적으로 이루어질 수 있게 할 예정이다.
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