본 연구의 목적은 고급 숙달도의 중국어권 한국어 학습자들의 상호문화 감수성(ISS, Intercultural Sensitivity Scale)을 알아보고, 그들의 상호문화 감수성과 한국어 성취도의 상관관계를 살피는 데에 있다. 이를 위해 서울 소재 A 대학 한국어교육센터에 다니는 76명의 ISS 설문지 응답과 그들의 학기말 성취도를 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국어권 학습자의 상호문화 감수성은 문화 차이 존중도가 가장 높게 나타났으며, 상호작용 자신도가 가장 낮게 나타났다. 한국어를 배우는 중국어권 학습자들은 자국의 문화와 차이를 보이는 한국 문화에 대해서는 존중도가 높지만, 목표어 화자인 한국인과의 상호작용에서는 낮은 자신감을 보였다. 둘째, 중국어권 학습자의 상호문화 감수성과 성취도는 정(+)적인 상관관계를 보였다. 상호문화 감수성 중 상호문화 향유도가 높을수록 성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 문화 차이 존중도, 상호작용 주의도, 상호작용 자신도 순으로 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 기능별 성취도 점수와 성취도도 정적인 상관관계를 보였으나, 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 성취도에 영향을 미치는 상호문화 감수성의 하위 요인들은 차이를 보였다. 말하기 점수와 가장 높은 상관관계를 보인 하위 요인은 상호작용 향유도였으며, 듣기 점수와 가장 높은 상관관계를 보인 하위 요인도 역시 상호작용 향유도였다. 반면 읽기 점수와 가장 높은 상관관계를 보인 하위 요인은 문화 차이 존중도이었으며, 그다음이 상호작용 주의도였다. 그리고 쓰기 점수와 가장 높은 상관관계를 보인 하위 요인은 상호작용 주의도였으며 그다음이 문화 차이 존중도였다. 이를 통해 구어와 문어의 성취도에 영향을 미치는 상호문화 감수성의 하위 요인이 상이하게 나타남을 알 수 있다. 본 연구는 한국어 고급 학습자를 대상으로 한 연구로, 상호문화 감수성이 높을수록 목표 언어의 성취도가 높음을 알 수 있으며, 개별 기능의 성취도에 영향을 미치는 상호문화 감수성의 요인은 상이한 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine the correlation between the intercultural sensitivity scale (ISS) and the Korean language achievement of Chinese-speaking Korean Second Language (KSL) learners with advanced proficiency. Accordingly, we analyzed the responses of 76 students from the Korean Language Education Center of Seoul “A” University to the ISS questionnaire and their Korean language achievement at the end of the semester. The results of the analysis are as follows: First, Chinese-speaking KSL learners had a significantly great respect for cultural differences and very low interaction confidence. These Korean language learners demonstrated a high degree of respect for Korean culture, which is different from their own, but expressed low confidence in their interactions with the target language speakers, Koreans. Second, Chinese-speaking KSL learners’ scores on the ISS and their Korean language achievement were positively correlated. It was found that as interaction enjoyment increased, it had a positive effect on Korean language achievement. Respect for cultural differences, interaction attentiveness, and interaction confidence also had a positive effect, in that order. Third, there was a positive correlation between KSL learners’ Korean language achievement by individual skill and their ISS scores, although the sub-factors of the ISS affected speaking, listening, reading, and writing achievements in different ways. The sub-factor with the highest correlation with the speaking and listening scores was interaction enjoyment. Meanwhile, the sub-factor that showed the highest correlation with the reading score was respect for cultural differences, followed by interaction attentiveness. Finally, the sub-factor that revealed the highest correlation with the writing score was interaction attentiveness, followed by respect for cultural differences. Essentially, it can be observed that the sub-factors of the ISS affect the achievement of oral and written language differently. This study of advanced Chinese-speaking KSL (Koreans as Second Language) learners shows that the higher the ISS score, the greater their achievement in the target language, Korean. Furthermore, it was found that the sub-factors of the ISS affected the individual skills of Korean language achievement in diverse ways.