2004년 나주 영산강 유역에서 발굴된 나주선은 이제까지 발굴된 한선 가운데 최대선으로 추정되었다. 선행연구에서는 나주선을 전장 32-42m에 이르는 초대형선으로 추정하기도 하였고, 고려시대 초마선으로 추정하기도 하였다. 문헌상 고려의 배는 누선, 초마선, 과선, 일본원정선 등 4종으로 대별할 수 있다. 과선은 여진족의 해적을 소탕하기 위해 동북방면에서 활용되었던 군선이고, 일본 원정선은 일본을 공략하는 데 이용된 선박이다. 따라서 발굴된 지역을 고려하면 나주선이 과선이나 일본 원정선일 개연성은 적다고 할 수 있다. 그러나 나주선을 고려의 조운에 이용된 초마선으로 가정할 경우 왕건의 누선일 가능성은 원천적으로 배제될 수밖에 없다. 이 논문은 이와 같은 문제의식에서 만곡부재를 갖춘 고려 발굴선과 기타 한선의 주요 제원간 구성비율을 추출함으로써 나주선의 잔존부재인 만곡종통부와 저판재를 바탕으로 나주선의 크기를 추정해보고자 했다. 2에서는 만곡부재를 갖춘 고려선박의 사례를 살펴보고, 3에서는 나주선의 잔존부재인 저판재와 만곡부재를 통해 저판장을 가정한 뒤, 한선의 주요 제원간 구성비율을 적용해 선장, 너비, 깊이 등을 추산해 나주선의 톤수를 계산해보고, 이를 검증해 보았다. 추정 및 검증 결과, 나주선은 총톤수 230총톤으로 추정되었다. 이 경우 저판장은 22m, 저판폭(저판재 9개)은 6.81m, 상갑판장 31.46m, 상갑판 폭 12.34m, 깊이 4.97m(만곡부재 포함 외판재 7열)가 된다. 이 연구는 잔존한 소량의 부재를 활용한 추정치에 불과하다는 점에서 한계가 있을 수밖에 없다. 하지만, 나주선이 왕건이 나주공략시 활용한 누선일 가능성을 구체적인 수치로 제시해주었다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다.
Najuson ship, which contains 9.2 meters bottom plate and 5.6 meters L-typed bottom stringers and was discovered at the basin of Yeongsan River in 2004, is presumed the biggest Korean ship of the excavated Korean ships. According to the previous researches, Najuson ship was estimated to be a super-larger Korean ship with a total length of 32 ~ 42 meters, or Choma ship which was grain-tax carrying vessel in the Koryo dynasty. Koryo ships can be classified into four types : King Taejo’s Nuson(big flag ship), Kwason(spike and ram ship), Chomason ship, and Japan Expedition ship. Kwason was a naval ship for defending against the Jurchen pirates along the sea coasts of the Northeast area during the 11th century, and Japan Expedition ships were used for invasion of Kyushu, Japan by Yuan-Koryo allied navies at the end of 13th century. Therefore, it might be relatively low that the probability of Najuson ship, discovered at the Yeongsan River basin, is either Kwason or Japan Expedition ship. Also, as in the previous study, assuming that the Najuson ship is a Chomason ship, the possibility that it was a King Taejo’s Nuson might be basically excluded. In this paper, the authors are trying to estimate the size of Najuson ship by extracting and applying the composition ratios of the main ship’s particulars from the excavated Koryo ships with L-typed stringer and from other Korean traditional ships. Section 2 reviews the excavated Koryo ships with L-type stringers such as Sibidongpado ship, Wando ship, and No 2 Daebudo ship. In section 3, after assuming length of keel of Najuson ship through the remaining bottom plate and L-typed bottom stringer parts, the authors calculate and verify the tonnage of Najuson ship by estimating the length and width of main deck, and depth. As a result of estimation and verification, it is estimated that Najuson ship was about 218 gross tonnage. Since this tonnage is a abbreviated figure calculated by applying the calculation of the ship’s tonnage under 24 meters, it results in approximately 230 gross tons by adding about 5 % to convert it to the ship’s tonnage over 24 meters. In this case, the length of bottom plate of Najuson ship is 22 meters, the width of bottom plate 6.81 meters, the length of main deck 31.46 meters, the width of main deck 12.34 meters and the depth 4.97 meters. This study is limited in that it is only an estimate using a small amount of residual ship’s parts. However, it can be said to be meaningful in that Najuson ship might be King Taejo’s Nuson which was used to attach Naju in the 10th century.