메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김호정 (서울대학교) 정연희 (국민대학교) 안정민 (한국외국어대학교)
저널정보
한국문법교육학회 문법교육 문법 교육 제39권
발행연도
2020.1
수록면
1 - 36 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
In Korean language education, the word endings, “-(neun)gun(yo)”, “-ne(yo)” and “-(neun)guna” are taught as similar grammatical elements. However, there are significant differences between their grading and educational order in the curriculum and textbooks. In this paper, we examined the grading issues relevant to these endings in the Korean curriculum, evaluation, and textbooks, and explored how to apply the criteria for grammatical elements in Korean language teaching. We examined whether the grading aspects of these grammatical items sufficiently reflect the linguistic criteria and language utilization values. Furthermore, we discussed the need to reconsider the validity of setting and applying the grading criteria to introduce “-(neun)gun(yo)”, “-ne(yo)” and “-(neun)guna” in the teaching and learning context. We concluded that learners’ characteristics of grammatical development must be considered when grading grammatical elements using a “systematic and holistic” approach.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0