It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
A Case Study on Creating a Space in a Regional Community Through the Participation of Residents - Based on the project to create a community space in Siheung City -
A Case Study on Creating a Space in a Regional Community Through the Participation of Residents - Based on the project to create a community space in Siheung City -
(Background and Purpose) The Ministry of Culture, Sports and Tourism announced the Comprehensive Plan for the Promotion of Public Design (2018-22) on May 2, 2018. This is the first court plan at the national level for public design policy, and the main content is public design that people can experience in their lives. Article 10 of the Act on the Promotion of Public Design establishes various measures to enable citizens to participate in public design based on the principles of implementing public design projects. It established a strategy for public design with a solid foundation and established a public design system led by citizens, such as revitalizing residents' councils and participating citizens. As a practical way to expand the participation of public design, procedures for convergence of opinions of residents and management of councils were introduced as public invitation examination requirements. However, the reality is that the completeness and sustainability of the project cannot be guaranteed through government-led or formal management. Therefore, the purpose of this research is to lay the foundation for a system that can expand citizens' participation in public design projects and policies through case studies on the creation of spaces in local communities through the participation of residents. (Method) First, the concepts and types of participatory designs were defined through existing prior research and consideration of related literature. Second, we conducted analytical research on three cases: complex community space, small library, and Samji Park. Third, based on the analysis and study of the three cases, we analyzed and presented the step-by-step process of creating a space for the residents' participatory community. (Results) Through prior research and literature consideration, it has been found that public design projects with resident participation are conducted in the form of government-led, resident-led, and cooperation. However, it was gradually confirmed that business promotion entities would change under the initiative of local residents for business satisfaction and sustainability. An analysis of the Siheung city Sinhyeon-dong project found that a step-by-step manual is needed so that residents can play a central role in local public design projects through the composition of residents' councils and cooperation of experts. (Conclusion) From now on, public intervention will be minimized with administrative support, and the sustainability of public design projects will be guaranteed only if the management body changes mainly to residents. In addition, the participation of residents in the whole process of the project, such as the selection, scope and method of the target site, shall be systematically operated. In future research, we hope that research on the process of community change will be carried out through public design projects promoted by residents, experts, and public officials as governance.
(연구배경 및 목적) 문화체육관광부는 2018. 5. 2.일자로 공공디자인 진흥 종합계획(2018~2022)을 발표했다. 공공디자인 정책에 대한 국가차원의 최초 법정계획으로 국민의 생활속에서 체감하는 공공디자인이 주요 내용이다. 또 공공디자인 진흥에 관한 법률 제10조는 공공디자인 사업시행의 원칙으로 국민들이 공공디자인에 참여할 수 있는 다양한 방안을 마련하였다. 기초가 튼튼한 공공디자인의 전략수립을 통해 주민협의체 활성화, 시민참여 등 국민 주도의 공공디자인 체계를 구축하도록 하였다. 공공디자인의 실질적 참여확대 방법으로 주민 의견수렴 절차 및 협의체 운영 등이 공모·심사요건으로 도입되었다. 하지만 관주도이거나 형식적인 운영으로 사업 완성도 및 지속가능성을 담보하지 못하는 것이 현실이다. 이에 본 연구는 주민참여를 통한 지역공동체 공간조성에 관한 사례연구를 통해 향후 공공디자인 사업과 정책에 있어 시민참여를 확대할 수 있는 체계의 기반 마련을 목적으로 한다. (연구방법) 첫째, 기존 선행연구와 관련 문헌고찰을 통해 참여형 디자인 개념 및 유형 등을 정의하였다. 둘째, 동일 커뮤니티 대상인 시흥시 신현동을 연구범위로 정하여 복합커뮤니티 공간, 작은 도서관, 쌈지공원 세 가지 사례에 대한 분석연구를 진행하였다. 셋째, 세 가지 사례의 분석연구를 토대로 주민참여형 지역 공동체 공간조성의 단계별 과정을 분석 제시하였다. (결과) 선행연구와 문헌고찰을 통해 주민참여형 공공디자인사업은 관 주도와 주민 주도, 협업 형태로 진행되는 것을 알 수 있었다. 하지만 점차 사업 만족도 및 지속가능성을 위해 지역의 주민 주도로 사업추진 주체가 변화되고 있음을 확인하였다. 또한 시흥시 신현동 사업의 사례분석을 통해 주민협의체 구성, 전문가 협력 등의 방안으로 주민이 지역 공공디자인 사업에 중심자로서 역할을 할 수 있도록 단계별 매뉴얼이 필요함을 알 수 있었다. (결론) 향후 공공의 개입은 행정적 지원으로 최소화하고, 주민중심으로 운영주체가 변화되어야 만이 공공디자인 사업의 지속가능성을 담보할 수 있다. 또한 사업 대상지 선정, 범위 및 방식 등의 사업의 전 과정에 주민참여가 체계적으로 운영되어야 한다. 추후 연구에서는 주민, 전문가, 공무원이 함께 거버넌스로 추진한 공공디자인사업으로 공동체가 활성화되는 지역사회 변화하는 과정에 관한 연구가 진행될 것을 기대한다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.