(연구배경 및 목적) 오랜 역사를 간직한 대부분의 도시에는 산업화의 가속화에 따라 그 원래의 기능을 잃고 버려진 공간들이 있다. 이들 중 문화와 역사적인 가치를 지닌 지역의 유형자산은 다른 용도로 변경하여 사회문화적으로 지속 가능성을 갖게 하고, 새로운 지역 브랜드로 활용하여 지역경제 활성화에도 이바지할 수 있다. 본 전시관 디자인은 기능을 상실한 프랑스의 르퓌앙블레(Le Puy-en-Velay) 노트르담 성당의 부속 병원을 지역전시관으로 기획하여 지역 브랜드형성에 이바지하는 동시에, 유네스코 세계 문화유산으로 등재된 건물을 전시관으로 재활용한다는 목적을 갖는다. (연구방법) 선행연구를 통해 지역 자산의 정의와 활용의 의의를 고찰하고 자산의 유형을 바탕으로 지역 브랜드 요소를 도출하였다. 이론을 바탕으로 르퓌앙블레의 지역 자산과 콘텐츠를 분류하고 지역 브랜드 요소를 추출하여 대주제를 선별하고 세부 전시공간의 원기능과 쓰임새를 콘텐츠요소와 결합하여 관람 동선을 계획하였다. 마지막으로 무형의 콘텐츠를 효과적으로 전달하기 위하여 놀이요소와 감각적 체험요소를 활용한 세부전시 디자인을 하였다. (결과) 첫째, 선천적 환경요소, 후천적 물리적 요소, 무형의 콘텐츠 적 요소의 세 가지로 르퓌앙블레의 지역 자산과 브랜드 요소를 분류하였다. 둘째, 대상 공간의 옛 장소성과의 연관성을 최대한 살려 ‘순례자의 문’, ‘성스러운 땅’, ‘신의 병원’이라는 대주제를 도출해 내었다. 셋째, 2층 성당의 입구와 포도주 저장고를 제1전시실로 하고 부속 병원 2층을 제2전시실, 부속 병원의 1층을 제3전시실로 동선을 구성하고 대주제를 반영하였다. 그리고 13개의 전시관을 관람하는 동안 지역유산의 간접체험 효과를 높이기 위해 미각을 제외한 시각, 청각, 촉각, 후각을 모두 활용할 수 있는 전시디자인으로 전시대 및 세부 요소를 구현하였다. (결론) 최근 도시재생과 도시정비 사업을 추진하는 과정에서 지역 자산을 제고하여 지역 브랜드형성에 이용하려는 노력이 많아지고 있다. 특히, 인구의 저성장이 현실적으로 다가온 중소도시에서는 더욱더 지역 자산을 활용한 개발로 지역을 새롭게 브랜딩하고 지역경제발전의 활로로 모색하는 방법이 중요해질 것으로 생각한다. 이런 맥락에서 르퓌앙블레의 CIAP ‘건축과 문화유산 재해석 센터’ 전시관 개발 프로젝트가 지역 자산을 활용한 지역 브랜드전시관을 기획하는 데 있어서 하나의 사례로 활용되기를 기대한다.
(Background and Purpose) Most cities have abandoned spaces that have lost their original function as industrialization accelerates. Among these, local tangible assets with cultural and historical values can be used for other purposes to make them socially and culturally sustainable. Moreover, they can be used as a new local brand, contributing to the revitalization of the local economy. The purpose of this exhibition hall is to plan a hospital affiliated with the Notre Dame Cathedral of Le Puy-En-Velay in France, which has lost its function, as a regional exhibition hall, contributing to the formation of a local brand and recycling a building registered as a UNESCO World Heritage Site as an exhibition hall. (Method) Through prior research, the definitions of regional assets, as well as the significance and regional brand elements, were derived based on the types of assets. Based on the theory, Le Puy-en-Velay local assets and contents were classified, regional brand elements were extracted, the main theme was selected, and the original function and usage of the detailed exhibition space were combined with the content elements to plan the viewing flow. Finally, to effectively deliver intangible contents, play elements and sensory experience elements were designed. (Results) First, the regional assets and brand elements of Le Puy-en-Velay are classified into three categories: environmental elements, physical elements, and content elements. Second, the main themes of “Pilgrim's Gate,” “Sacred Land,” and “God's Hospital” were derived by making the most of the connection with the old place of the target space. Third, the entrance of the cathedral on the second floor and the wine cellar were used as the first exhibition room, the second floor of the affiliated hospital was the second exhibition room, and the first floor of the affiliated hospital was the third exhibition room, and the main theme was reflected. In addition, to enhance the effect of the indirect experience of local heritage while viewing 13 exhibition halls, exhibition stands and detailed elements were implemented as an exhibition design that can utilize the senses of sight, hearing, touch, and smell, excluding taste. (Conclusions) In recent years, in urban regeneration and urban reorganization projects, there are increasing efforts to improve local assets and use them to form local brands. In particular, in small and medium-sized cities, where population growth is decreasing, it will become increasingly important to develop a new brand using local assets and seek a path for regional and economic development. In this context, I hope that Le Puy?en-Velay “Architecture and Cultural Heritage Reinterpretation Center” exhibition hall development project will be used as an example in planning a regional brand exhibition hall using local assets.