특이점주의자들은 그들이 기술적 특이점으로 지목한 해인 2045년경에는 인공지능이 스스로보다 더 지적 능력이 좋은 인공지능을 만들어내는 것을 계속 반복하여, 마침내는 인류 지능의 종합보다 더 뛰어난 지능을 가진 슈퍼 인공지능이 탄생할 것이라고 예견한다. 이들의 말이 사실이라면, 그 때에는 누가 인공지능이고 누가 인간인지 분간하기 어렵게 될 것이다. 즉, 인공지능이 인간처럼 되고(homo ex machina), 인간도 인공지능이 될지(homo est machina)도 모른다. 그런데 특이점주의자들은 여기서 멈추지 않고 한 발 더 나아가, ‘기계의 몸을 갖게 된 우리는 무한의 능력을 갖고 영생을 하게 되어 신처럼 될 것(deus ex machina)’이라고 주장하기까지 한다. 즉 기계를 매개로 하여 인간은 신이 된다(homo deus)는 것이다. 인공지능을 통한 미래에 대해 유토피아적이거나 디스토피아적으로 극단적인 전망을 쏟아내는 이 시대에, 우리는 인공지능에 대해서 목회적으로 그리고 신학적으로 어떻게 보아야 할까? 과연 AI 목회자가 개발되면, 시대적인 흐름에 따라 목회와 선교에 크게 일조할 수 있을까? 인공지능은 목회함과 신학함에 있어서 득이 될까? 독이 될까? 이것이 바로 이 소고 전체에 깔려 있는 연구 질문이다. 인공지능을 통한 기술적 특이점주의의 주장은 크게 세 가지로 요약된다. 첫째로, 특이점주의자들은 인공지능이 마음을 가질 수 있다고 주장한다. 이뜻은 인공지능 자체가 인간처럼 생각과 마음을 가질 수 있다는 말도 되며, 인공지능이 인간의 마음을 담을 수 있기에 인공지능으로 인간의 그 존재와 의식 등이 모두 그대로 옮겨갈 수 있다는 말도 된다. 둘째로, 특이점주의자들은 인공지능의 발달로 인하여 영원히 살 수 있다고 주장한다. 의학기술의 발달로 인하여, 마치 자동차의 부품을 교체하듯이, 체세포 복제를 통해 배양된몸의 각 부분들을 이식수술 받을 수도 있으며, 나노공학의 발달로 몸의 각 부분들을 나노로봇으로 대체하게 할 수도 있고, 더 나아가 우리 스스로의 몸을(심지어 뇌까지도) 기계 자체로 바꿀 수도 있다고 주장한다. 셋째로, 특이점주의자들은 인공지능의 기하급수적인 발달로 인하여 그 속에 존재하는 우리가 모두 신과 같을 것이라고 주장한다. 열역학 제 2법칙(엔트로피의 법칙)이열린 계(Open System)인 우주에는 적용되지 않는다고 주장하면서 말이다. 이들의 주장을 종합하면, 무신론자들인 특이점주의자들에게 ‘신은 존재하지않지만, 기계를 통해 우리는 모두 신이 된다.’는 말이다. 하지만, 이는 2 가지이유로 인해서 실현하기 불가능할 것이라고 본고에서 주장한다. 이는 무어법칙의 폐기, 닫힌 계(Closed System)인 우주 내에서 열역학 제 2법칙에 위배됨이 바로 그것들이다. 이를 논증하기 위해 먼저, 인공지능을 통한 homo deus는 과학적으로도실현 불가능할 것임을 논증한다. 그런 다음, 목회는 본질적으로 ‘하나님의 영광’을 위해야 하며, ‘자신의 영광’을 추구하는 자기신격화적인 homo deus는 오늘날의 많은 잘못된 이단적 목회들과 그 맥락을 같이함을 보인다. 마지막으로, 인공지능에 대해 ‘사이버 영지주의’나 ‘데카르트식 심신이원론’이라는평가는 올바르지 않다는 것을 논증함으로써, ‘하나님의 영광’을 위한 인공지능의 목회에의 적용 가능성과 유용성에 대해 다룬다. 규명하려는 것은 다가올 혹은 이미 다가온 4차산업혁명시대에 인공지능을 잘못 쓰면 독이 되지만잘 쓰면 약이 되어 하나님의 나라를 위해 귀하게 쓰이는 도구가 될 수 있다는 것이다.
Technological Singularitarians predict that by 2045 - the year that they point out for technological singularity - AI will be able to create more intelligent one than itself. They insist that, by repeating this self-evolution procedures, Super Artificial Intelligence, which has more intelligence than the sum of the entire humanity, will advent. If this is true, it must be almost impossible to distinguish humans from AI machines and vice versa. Thus, homo ex machina(human from machine) and homo est machina(human becoming machine) might come true. Singularitarians do not be hesitant to go further to argue that “if we have mechanical bodies, we can live forever, and finally become like gods.” By this deus ex machina, homo deus(human becomes god) is actualized. In the era that prospects two extreme inevitable versions of the future either utopian or dystopian with regard to AI, how do we have to see this AI in the perspectives of pastoring and theology? If AI Pastor is invented, would it contribute to the inland pastoring and abroad missions? If so, would AI be advantageous or disadvantageous for pastoring and doing theology? This is the research question that underlies at the bottom of this article. The arguments that technological singularitarians insist, with regard to AI, can be summarized mainly into three points. First, they argue that AI can have mind. This means AI not only can have thought and mind like humans but human existence and consciousness can be also moved to AI since it can hold human mind. Secondly, singularitarians assert that people can live forever by the help of the development of AI. Due to the progression of medical technology, as people replace parts of their vehicles, they could reinstate the parts of their bodies with the organs that have been cultivated by the somatic cell nuclear transfer, or with nano-robots that are engineered by nano-technology. Furthermore, they insist that even human brain can be replaced with machine. Thirdly, for the exponential development of AI, while claiming that the 2nd law of thermodynamics can not be applied to our open system universe, we all residing in AI will be like gods. In sum, for atheists singularitarians, “there is no God, but they will all become like gods by the help of machines.” It is, however, denied in this article for two reasons: Frist of all, Moore’s law, which is the core theory to insist technological singularity, is recently expired. Second of all, their arguments are against the 2nd law of thermodynamics for the universe is a closed system according to most of renowned physicists. To argue this, it is firstly examined that homo deus is improbable to be achieved scientifically. And then, it is argued that pastoring is, intrinsically, to pursue “the glory of God” not “self-glorification” or “self-deification,” as it is shown that homo deus is in along with violated pastoring of many heretic cults. Lastly, by the assessment regarding AI as “cyber-gnosticism” or “mind-body dualism” is not appropriate, the utility and feasibility of application of AI to pastoring for “glory of God” is dealt. It is to clarify that in the forthcoming, or even already came, the 4th Industrial Revolution, if AI is rightly used as medicine - of course, it could be poison if it is misused or abused - it can be a precious tool for the Kingdom of God.