이 연구는 우리나라 중학생들이 2004년과 2014년에 경험한 문제행동 정도의 차이를 비교하고자 수행되었다. 서울과 경기지역 남녀 중학생들에게 청소년행동평가척도-청소년용(Adolescent Behavior Assessment Scales for Self-Report, ABAS-S)을 실시하여 수집한 970명(2004년 498명, 2014년 472명)의 자료를 분석하였다. 청소년 문제행동 11개 영역 각각에서 조사연도와 성별에 따른 차이를 검증한 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 중학생들이 문제행동을 경험하는 정도에 대한 연도×성별 2원 변량분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 9개 문제행동 영역에서 연도의 주효과가 유의하였다. 중학생들이 인터넷중독, 섭식문제, 가족관계문제, 또래관계문제, 교사관계문제, 학업주의문제, 공격행동, 지위비행, 범죄성비행을 경험한 정도가 2004년보다 2014년에 낮았다. 둘째, 7개 문제영역에서 문제행동 경험 정도의 성차가 유의하였다. 남자집단보다 여자집단이 섭식문제, 가족관계문제, 교사관계문제, 학업주의문제, 진로문제, 지위비행, 충동과다행동을 더 많이 경험하였다. 셋째, 5개 문제영역에서 연도×성별 상호작용효과가 유의하였다. 인터넷중독과 공격행동의 정도가 2004년에는 유의한 성차를 보이지 않은 반면에 2014년에는 여자집단보다 남자집단이 각각의 문제를 더 많이 경험하였다. 이와 달리, 가족관계문제, 교사관계문제, 충동과다행동을 경험하는 정도가 2004년에는 남자집단보다 여자집단에서 높았으나, 2014년에는 성별에 따른 차이가 유의하지 않았다. 다음, 중학생들이 문제행동을 경험하는 정도의 순위가 연도와 성별에 따라 다른지를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연도별 순위를 비교해보면, 2004년에는 학업주의문제가 1순위에 해당된 반면에 2014년에는 진로문제가 1순위에 올랐다. 둘째, 성별 순위를 비교해보면, 2004년에는 남자집단과 여자집단 둘 다에서 학업주의문제가 1순위인 반면에 2014년에는 남자집단에서는 충동과다행동이, 여자집단에서는 섭식문제가 1순위로 나타났다. 이러한 연구결과가 청소년 문제행동에 대한 이해와 청소년 정책 개발에 주는 시사점, 이 연구의 제한점과 후속연구를 위한 제언을 논의하였다.
This study examined the differences in the extent of problem behaviors that Korean middle school students experienced in 2004 and in 2014. Adolescent Behavior Assessment Scales for Self-Report (ABAS-S) were administered to 970 middle school students (498 students in 2004 and 472 students in 2014) residing in Seoul and Kyunggi. The results of testing differences in the extent of youth problem behavior by survey year and gender are summarized as follows. First, the results of two-way analyses of variance indicated that the main effects of survey year were significant in 9 domains. Middle school students experienced internet addiction, eating problem, family relations problem, peer relations problem, teacher-student relations problem, learning-attention problem, aggressive behavior, status delinquency, and criminal delinquency less in 2014 than in 2004. Second, the main effects of gender were significant in 7 domains. Females experienced eating problem, family relations problem, teacher-student relations problem, learning-attention problem, career problem, status delinquency, and impulsive-hyperactive behavior more than did males. Third, the survey year×gender interaction effects were significant in 5 domains. Gender differences in the extent of internet addiction and aggressive behavior were not significant in 2004; however, in 2014, males experienced these problems more than did females. Females experienced family relations problem, teacher-student relations problem, and impulsive-hyperactive behavior more than did males in 2004 whereas such gender differences were not significant in 2014. Fourth, the ranking differed by survey year and gender. Learning-attention problem ranked first in 2004 and career problem did in 2014. In 2004, learning-attention problem ranked first in both genders; however, in 2014, impulsive-hyperactive behavior ranked first in males but eating problem did in females. Implications of the results for youth policy development, limitations of this study, and suggestions for further research were discussed.