종래 연구에서 『겐지모노가타리에마키』에 등장하는 뇨보의 경우, 주로 관찰자의 시점에서 논해져 왔다. 하지만 『겐지모노가타리에마키』를 보면, 뇨보는 장면 일부분에만 등장하는 것이 아니라, 전체 19장면 중, 풍경화인 「세키야(関屋)」을 제외하고 15장면에 등장하고 있다. 따라서 본 논문에서는 『겐지모노가타리에마키』 의 화면을 구성하는 주요소로서 뇨보를 파악하고, 그 역할을 고찰하고자 하였다. 먼저, 『겐지모노가타리에마키』 그림화면에 등장하는 뇨보의 분포를 조사한 결과, 그림화면에 등장하는 뇨보는, 고토바가키(詞書)나 모노가타리 본문(物語本文)의 기술을 충실히 반영하였다기보다, 화가나 제작자의 의도에 의해 선택되어 그려졌다는 사실을 확인하였다. 또한, 그림화면에서 뇨보의 위치에 주목하여 그 의미를 살펴본 결과, 주인공과 다른 공간에 배치된 경우, 선행연구에서 지적된 바와 같이, 관찰자의 시점, 주변적 존재로 그려지고 있었지만, 주인공과 같은 공간에 있는 경우에는 주인공의 비밀을 공유하고 주인공의 세계에 적극적으로 관여하는 역할을 담당하고 있었다. 더욱이, 「스즈무시(鈴虫)1」에서는 고토바가키나 본문에 등장하는 남녀주인공이 그림화면에는 그려지지 않고, 뇨보만 등장하는 독특한 화면구성을 보이고 있었다. 여기서 여주인공의 위치에 그려진 뇨보는 여주인공의 대체자로 기능하는 <가타시로(形代)>의 역할을 담당하고 있었다. 또한, 그림화면 뿐만 아니라, 고토바가키에서도 모노가타리 본문에 여주인공으로 기술되어 있는 부분이 고토바가키에서는 뇨보로 대체되는 현상이 일어났다. 즉, <가타시로>라는 문학적 장치가 그림화면에 활용되고 있음을 알 수 있다. 이와 같이, 본 논문에서는 종래 선행연구에서 그다지 주목받지 않았던『겐지모노가타리에마키』의 뇨보의 배치와 그 역할을 검토함에 있어, 그림화면, 고토바가키, 모노가타리 본문을 연동하여 고찰함으로써, 『겐지모노가타리에마키』의 화면구성 방법의 문제를 재검토해 보는 것을 그 목표로 한 것이다.
Much of the research related to Nyoubou, from the Genji Monogatari Emaki, has mainly discussed Nyoubou as an observer. However, when you look at the Genji Monogatari Emaki, she does not only appear in a few scenes, but in fifteen out of all the nineteen scenes with the exception of the scenery [Sekiya]. Therefore, in this paper, I tried to understand the role of Nyoubou as a main character of the picture scroll, Genji Monogatari Emaki. As a result of examining the distribution of Nyoubou's appearances in the Genji Monogatari Emaki's paintings, it is clear that Nyoubou, whom appears in the picture scroll, was chosen intentionally by the painters or the makers rather than reflecting the technique of Kotobagaki and Monogatari’s text faithfully. In addition, when Nyoubou was placed in a different space from the main character, as pointed out in a preceding study, it was drawn from the viewpoint of the observer and peripheral existence. However, if Nyoubou is in the same place with the main character, she plays a role in the sharing of the main character’s secrets and actively participates in the main character's affairs. Furthermore, in [Suzumushi 1], the male and female main characters which appear in the text from Kotobagaki are not drawn on the picture scroll, but a unique scroll composition appears in which only Nyoubou appears. Nyoubou takes the role of “Katashiro" in which she acts as a substitute for the heroine and is depicted in the location of the heroine. In addition to the picture scroll, there are some cases in which Kotobagaki is replaced with Nyoubou in Kotobagaki, which is described as a main character in the monogatari text. In other words, it can be verified that the literary device known as "Katashiro" is used in the picture scroll. In order to study the status and role of Nyoubou in the Genji Monogatari Emaki, this paper examines the picture scroll, the Kotobagaki, and the monogatari text in conjunction with the Genji Monogatari Emaki and is aimed at reviewing the problem of scroll composition methods.