메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김형준 (전남대학교) 백성채 (전남대학교) 윤덕근 (한국건설기술연구원) 박제진 (전남대학교)
저널정보
대한교통학회 대한교통학회지 대한교통학회지 제39권 제6호
발행연도
2021.12
수록면
838 - 848 (11page)
DOI
10.7470/jkst.2021.39.6.838

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, various laws and regulations to revitalize autonomous vehicles and national, private research, development tasks are underway and the commercialization of connected and autonomous vehicles driving technologies is approaching. Accordingly, it is necessary to review the introduction of exclusive lanes for autonomous vehicles to establish a new road ecosystem. In this study, a scenario for analyzing the characteristics of mixed traffic flow according to the introduction of exclusive lanes was developed, and the scenario was analyzed in terms of mobility. As a result, merging area and diverging area deteriorated traffic flow as the LOS and MPR increased when introducing exclusive lanes, resulting in a decrease in traffic volume. In addition, in the LOS D-E and MPR 10-20% sections, when exclusive lanes were introduced, a phenomenon occurred in which lanes other than exclusive lanes were supersaturated. Therefore, “no exclusive lane” without platooning was the best in terms of mobility, and the adverse effect of the introduction of exclusive lanes was most pronounced in the LOS D-E and 10-20% MPR sections. However, except for the section when introducing exclusive lanes for connected and autonomous vehicles, the introduction of “third lane” better results in terms of mobility than the introduction of “first lane”. In future studies, all variable values applied in this study should be redefined in consideration of the specifications and technologies of autonomous vehicles currently being developed. This study is meaningful in establishing various scenarios to be considered when introducing exclusive lanes for autonomous vehicles based on connected and autonomous vehicles, and it is suggested that the results of this study can be used as basic frame when conducting research on exclusive lanes for autonomous vehicles in the future.

목차

Abstract
초록
서론
선행 연구문헌 고찰
자율주행 전용차로 도입 시나리오
시뮬레이션 분석 결과
결론 및 향후 연구과제
References

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0