본 연구는 장애인 구인구직 미스매치 현상을 해소하고, 고용공단의 데이터 기반 업무의 틀을 마련하기 위한 목적으로 수행되었다. 현재 장애인 구직 인구의 감소, 구인구직 플랫폼 경쟁의 심화, 데이터 연계 활용 부족 등으로 인해 구인구직 미스매치 현상이 심화되고 있으며, 한국장애인고용공단의 취업알선업무는 이러한 현실에 발맞춰나가지 못하는 상황이다. 이러한 문제 상황을 해결하기 위해 본 연구는 선행연구 및 사례분석을 실시하였고, 플랫폼 구축을 위한 법제도 분석을 진행하였다. 또한 장애인들이 처한 고용환경 분석과 플랫폼 구현과 관련한 기술 환경 분석 역시 병행하였다. 더불어서 한국장애인고용공단 중심의 데이터 연계 및 통합 구축의 필요성을 검토하였고, 최종적으로 플랫폼 구축과 관련하여 다음과 같은 활용방안 및 단계별 계획 수립을 도출하였다. 첫째, 한국장애인고용공단 내부에 축적된 데이터와, 한국고용정보원, 고용노동부, 행정안전부, 통계청 등 유관기관의 데이터를 종합적으로 활용하여 장애인 고용 지능형 플랫폼(가칭)을 구축해 나간다. 이를 위해 인공신경망 모형, 멀티모달 학습, LSTM 등의 AI 기술을 활용하고, 각 개별 데이터들을 데이터셋으로 구축하여 학습 데이터를 생성한 후 딥러닝하는 방식을 모색하였다. 둘째, 장애인 고용 지능형 플랫폼의 매칭 알선 시나리오는 구직자의 신청서 제출, 입력정보 자동 프로파일 생성, 정보시스템 내 과거 성공 프로파일 사례 추출 순으로 진행되며 이후 단순기업매칭과 조건부기업매칭 서비스로 이어진다. 단순기업매칭의 경우 대체 직무를 추천하거나, 신규 직무를 추천할 경우 사용되며 조건부기업매칭의 경우 구인기업에게 적절한 채용 권고 및 직무 추천을 할 때 활용될 수 있다. 셋째, 본 연구과제가 도출한 목표모델은 실무자의 업무량 절감 및 직관적인 취업 알선 매칭을 제공하기 위한 것으로, 구축된 플랫폼을 통해 구직 매칭 서비스, 구인 매칭 서비스, 취업성공 최적 경로 추천 서비스, 매칭 모니터링 서비스, 개인화 분석 서비스 등을 제공하게 된다. 이를 위해 공단 내 각 업무부서에서 생성되고 있는 다양한 비정형 데이터를 정형화하고 고도화하는 작업이 이뤄져야 하며, 내부의 데이터를 가명정보로서 활용할 수 있는 방안 역시 필요하다고 할 수 있다. 더 나아가서 플랫폼 구축을 통해 변화하게 될 업무의 양상 및 보다 유효한 취업 알선 정보의 제공을 위해 데이터 사이언스 관점의 전담 조직 신설 및 기존 상담 인력에 대한 직무 인식 전환 등의 작업 역시 필요하다고 할 수 있다. 넷째, 목표 모델에 기반한 플랫폼 구축은 3단계에 걸쳐 진행되며, 1단계는 디지털 기반 구축, 2단계는 플랫폼 구축 및 안정화, 3단계는 플랫폼 고도화를 목표로 한다. 한국장애인고용공단 및 담당 부서에서 본 사업의 총괄 역할을 수행하며, 사업의 효율적 관리를 위해 한국장애인고용공단 고용개발원이 사업 관리 역할을 수행한다. 마지막으로, 장애인 고용 지능형 플랫폼 구축을 위해 3년간 약 30억 원 가량의 예산이 소요될 것으로 예상되며 이는 주로 목표 모델 시스템과 하드웨어 및 소프트웨어를 구성하는 데 목적을 두고 있다. 이렇게 구축될 장애인 고용지능형 플랫폼은 내외부적 요인들로 인해 어려운 장애인들의 고용 여건을 개선함은 물론, 한국장애인고용공단의 업무 효율성과 해당 분야에서의 조직의 영향력을 더욱 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다. 다만, 연구를 진행하면서 실제 데이터를 살펴보지 못하고, 일부 데이터 리스트만 확인할 수밖에 없어 구체적인 데이터셋 구축 방안은 마련하지 못했다는 한계점이 있었다. 이는 향후 단계별 이행과제를 진행하며 공단의 데이터 제공 및 협조를 통해 해결해 나가야 할 것이다. 〈그림은 본문 참조〉
This study was conducted for the purpose of resolving of the job mismatch problem for the disabled, and establishing a framework for data-based work of the Korea Employment Agency for Person with Disabilities (KEAD). Currently, mismatch problem is intensifying due to a decrease in the number of the disabled job-seeker, heavy competition between job searching platforms and lack of data linkage, but a job placement service of KEAD is not coping well with this reality. In order to solve this problematic situation, this study conducted prior research and case analysis, and analyzed the legal system for platform construction. In addition, the analysis of the employment environment for the disabled and the analysis of the technology environment related to the implementation of the platform were also conducted. furthermore, the necessity of data linkage and integrated construction centered on the KEAD was reviewed, and finally, the following utilization plans and step-by-step plans were derived in relation to platform construction. First, The employment intelligent platform for the disabled will be established by comprehensively utilizing data which have been accumulated inside the KEAD, the Korea Employment Information Service, the Ministry of Employment and Labor, the Ministry of the Interior and Safety, and the Statistics Korea. To do this, we seek for AI technologies such as artificial neural network models, multimodal learning, and LSTM, and made a plan to make up each individual data as datasets to generate learning data and to be used in deep learning process. Second, the matching arrangement scenario of the employment intelligent platform for the disabled proceeds in the order of job seekers’ application submission, automatic creation of input information profiles, and extraction of past success profiles in the information system, followed by simple corporate matching and conditional corporate matching services. Simple corporate matching will be used to recommend alternative jobs or new jobs, and Conditional corporate matching, it can be used to recommend appropriate recruitment and job recommendations to job seekers. Third, the target model derived by this study was created to reduce the workload and provide services such as job matching services, optimal path recommendation services, monitoring services, and personalized analysis services etc. through the platform. To do this, it is necessary to standardize and upgrade various unstructured data, which is generated by each department in KEAD, and a plan to use internal data as pseudonym information is also needed. Furthermore, it is necessary to establish a data science expert organization to deal with changes in the aspect of work as platform established, and to change job awareness of existing counseling personnel in order to provide more effective job information. Fourth, platform establishment based on the target model will be carried out in three stages overall, with the first stage aimed at building a digital base, the second stage aimed at establishing and stabilizing the platform, and the third stage aimed at upgrading the platform. The KEAD and each departments will conduct the general role of this project, and the EDI(Employment Development Institute) plays the role of business management for efficient management of the project. Finally, it is expected to cost about 3 billion won over three years to establish the platform, mainly aimed at configuring model systems, hardware and software. The intelligent platform is expected to improve the employment environment of the disabled, as well as to improve the work efficiency of KEAD. However, there was a limitation of this study that we could not look at the actual data while conducting the research and could check only some lists of data, so we could not make up a specific data set establishment plan. This can be solved through data provision and cooperation by the KEAD, by conducting step-by-step implementation tasks in the future.
[표지] [목차] 표목차 그림목차 [Abstract] [연구요약] [제1장 서론] 제1절 연구의 필요성 및 목적 [제2장 정보 시스템 환경 및 제도] 제1절 장애인 고용 지능형 플랫폼 구축의 법적 근거 제2절 고용정보활용의 국내외 사례 제3절 장애인 고용현황 [제3장 장애인 고용관련 구인구직 정보현황] 제1절 장애인고용공단 보유정보 및 활용현황 제2절 고용정보활용방안 [제4장 장애인 구인구직 미스매치 해소 위한 디지털 기반 강화방안] 제1절 장애인 구인구직 정보시스템 목표 모델 제2절 장애인 고용 지능형 플랫폼 구축방안 [제5장 결론] 제1절 요약 제2절 정책 제언 및 향후과제 [참고문헌] [부록]