청자와 백자는 태토(胎土)의 색상에 따라 분명한 분류 기준이 적용되지만, 청자와 분청의 경우 에는 양자 모두 회청(灰靑)을 띠는 유색태토(有色胎土)를 사용하기 때문에 분명한 기준을 세우기 어렵다. 청자의 말기, 분청의 초기는 시각과 입장에 따라 상감청자, 또는 인화(상감)분청으로 분류 하는 실정에 있다. 이 글은 분청의 분류 기준을 분명히 하는 데 있다. 기존에 말기 상감청자에서 초기 분청으로 전 환되는 시점에 주류를 이루었던 상감분청 가운데서 시문기법(施文技法)으로 매우 독특한 인화분청 에 주목하였다. 무엇보다 그릇 표면에 인화상감의 밀도가 높아지고 백색의 점유율이 확대되면서 분청의 정체성이 확립되었다고 판단하였고, 이 때를 상감청자에서 분청으로 변환(또는 시작, 성 립)하는 시점으로 판단하였다. 그 시점은 고려, 조선의 여러 도자 정책 가운데 획기적 정책인 각각사호(各刻司號, 1417) 조치 가 시행된 시기였다. 합천 장대리가마터에서 절대편년자료인 <분청소국문敬承府명접시> 등 사선 (司膳), 경승부(敬承府), 인수부(仁壽府), 장흥고(長興庫), 삼가(三加)를 새긴 고밀도인화기법의 유 물이 순차적으로 발견되었는데, 사선과 달리 경승부 등을 새긴 유물에는 고밀도로 찍은 인화문으 로 백색의 점유율이 갑자기 증가하는 현상이 보편화되어 있었다. 그릇에 경승부를 새기면서 태종17 년(1417) 4월 각각사호 조치에 따라 선정된 장흥고 방식의 문양패턴과 관청 명칭을 재구성하여 본격 적인 인화분청이 시작된 것으로 판단하였다. 물론 이보다 앞서, 현재까지 관심의 외곽에 놓여 있던 장흥고를 새긴 세조(世祖)의 장태용기(藏 胎容器)나 국보177호 <분청인화소국문태호>(도 6-1)와 같은 고밀도 인화문의 완성단계에 이른 조형이 이미 시행되고 있었다. 말하자면 조선사회의 핵심 리더들은 장흥고의 고밀도 소국문과 관 청 명칭의 조화로 이루어진 경승부 방식의 문양패턴을 왕실의 위엄과 신생국가의 통합을 위한 이 미지로 선택, 적극 수용했고, 그 실증적 요체가 바로 고밀도 인화문의 등장이란 사실이다. 인화분청은 다양한 종류의 분청과 함께 시작부터 끝까지 공존하였다. 초창기 고밀도 인화분청 과 선상감분청, 초고밀도 인화분청과 면상감분청으로 그리고 박지분청, 이어서 인화문의 밀도와 긴장감이 떨어지면서 조화・철화분청을 거쳐 분장분청 계통까지 파트너를 바꿔가면서 시종일관 했다. 따라서 인화분청의 변화를 신중하게 검토하면 각각의 분청들이 흥망성쇠 하는 장면을 구체적으로 볼 수 있을 것이라는 생각이 든다.
Clear classification criteria can be applied to celadon and white porcelain based on the clay, but since both celadon and buncheong ware are made with clay with a grayish blue hue, it is difficult to establish absolute standards distinguishing the two. Consequently, pieces produced during the late stages of Goryeo celadon and early stages of buncheong ware have been categorized as inlaid celadon or stamped buncheong ware depending on the scholars’ views. This paper aims to refine the classification criteria for buncheong ware. Among the buncheong ware with inlaid designs, which was the major type of ceramics produced during the transitional period from inlaid celadon to early buncheong ware, I paid attention to buncheong ware with stamped and inlaid designs, which is a highly distinctive decorative technique. I further define the transitional period from inlaid celadon to buncheong, which is when a vessel is densely stamped and inlaid with white slip and the vessel appears white. This is also the point at which measures were taken relating to a major policy known as gakgaksaho (各刻司號, 1417) under which all ceramic wares provided to the state as tax were required to be inscribed with the name of the office of their intended use. Relics with a specific production date, including the Buncheong Dish with Small Chrysanthemum Design and Inscription of “敬承府” (Gyeongseungbu) and wares with densely stamped designs with inscriptions including“ 司膳” (Saseon), Gyeongseungbu,“ 仁壽府” (Insubu),“ 長興庫” (Jangheunggo), and“ 三加” (Samga) were recovered from the kiln sites in Jangdae-ri in Hapcheon. Unlike the vessels inscribed with “Saseon,” those inscribed with “Gyeongseungbu” displayed a sudden increase of white surface due to the densely stamped and white inlay designs. This paper asserts that the production of buncheong ware with stamped and white inlay designs began in earnest when the composition of inlaying Gyeongseungbu and decorative patterns were rearranged in the style of Jangheunggo in accordance with the enforcement of the gakgaksaho policy. Works with densely stamped designs had previously been produced, such as the placenta jars of King Sejo with an inscription reading “Jangheunggo” and the Buncheong Placenta Jar with Stamped Chrysanthemum Design (National Treasure no. 177), which had been relatively overlooked up to the present. In other words, the key leaders of Joseon society had already actively embraced the Gyeongseungbu-style design pattern characterized by a combination of the name of the government office and the high-density chrysanthemum motifs preferred by the Jangheunggo. This was perceived as an image representing the dignity of the royal court and the integration of the new state, and the empirical essence behind this is the emergence of high-density stamped designs. Buncheong ware decorated with stamped designs coexisted with other diverse types of this ware from the beginning to end of buncheong production. In fact, it has continuously prospered alongside other types – high-density stamped designs and line inlay in the early days of buncheong, extra high-density stamped designs and plane inlay and sgraffito, and incision and iron-brown underglaze, and moreover white slip, although the density of the stamped designs decreased. When carefully examining the changes in buncheong ware with stamped designs, it is possible to observe in detail the rise and fall of each buncheong type.