밀양법흥상원놀이는 정월대보름에 이루어지는 당산제와 지신밟기에 민속놀이와 민요를 결합하여 재구성한 경상남도를 대표하는 상원놀이이다. 일반적으로 상원놀이는 당산제와 지신밟기로 구성되는 반면, 법흥상원놀이는 당산제, 용왕제, 지신밟기뿐 아니라 헌 신랑 다루기, 장작윷놀이, 널뛰기, 연날리기, 팽이치기, 돌다리밟기 등의 정월의 놀이문화, 그리고 달맞이소리, 나무꾼소리 및 달집태우기까지 재현하는 등 상원놀이의 총체적이고 종합적인 놀이마당이라 할 수 있다. 밀양법흥상원놀이는 크게 세 마당으로, 첫째 마당은 당산제, 용왕제, 지신밟기, 헌 신랑 다루기, 둘째 마당은 장작윷놀이, 널뛰기, 연날리기, 팽이치기, 돌다리밟기, 셋째 마당은 달맞이소리, 나무꾼소리, 달집태우기, 콩 볶기, 판굿으로 구성된다. 이중 연날리기, 널뛰기, 팽이치기를 제외한 나머지 절차는 모두 소리를 동반하는데, 당산풀이, 용왕풀이, 지신밟기, 장모노래, 사위노래, 장작윷놀이소리, 돌다리밟기소리, 달맞이소리, 나무꾼소리 등이다. 이중 당산풀이, 용왕풀이, 지신밟기, 달맞이소리, 나무꾼소리는 모두 전형적인 메나리토리이며, 장모노래와 사위노래는 경토리, 장작윷놀이소리와 돌다리밟기소리는 놀이와 사설이 결합된 형태이다. 가창방식은 독창이 대부분을 차지하며, 지신밟기와 달맞이소리는 메기고 받는 형식, 장작윷놀이소리는 다함께 소리치며 부르는 형식이다. 당산풀이와 용왕풀이는 굿거리장단이며, 성주풀이는 3소박 4박자의 자진모리장단이 일정하게 유지된다. 다만 상쇠가 자진모리 두 장단을 노래로 메기면, 풍물가락은 자진모리를 한 장단만 받아서 연주하여 한 장단을 과감히 축소하였다. 나무꾼소리는 독창으로 노래하며, 박자의 구애 없이 자유롭게 소리를 길게 빼어 부르는 영남지역의 전형적인 신세한탄의 소리로, 달맞이소리와 함께 밀양의 토속민요를 놀이에 수용한 형태이다.
Miryang Beopheung-Sangwonnori is one of the representative Sangwonnori of Gyeongsangnam-do, reconstructed by combining folk games and folk songs with Dangsan-je(ritual) and Jisinbalbgi(ritual of treading on the earth God) performed in Jeongwol Daeboreum(January 15). In general, Sangwonnori consists of Dangsan-je(ritual) and Jisinbalbgi(ritual of treading on the earth God), whereas Beopheung-Sangwonnori consists of Dangsan-je(ritual), Yongwang-je(ritual), and Jisinbalbgi(ritual of treading on the earth God). In addition, New Year’s play culture such as Heonsinlangdalugi, firewood yut play, Neolttwigi, Kite flying, playing the top, Doldalibalbgi(Step on stone bridge), Dalmaji-sori(Song of waiting for the moon), Namukkun-sori(Woodcutter Song), And Daljibtaeugi(The ritual of burning the moon house) is actually done. In other words, it is a holistic and comprehensive play that represents Sangwonnori. Miryang Beopheung-Sangwonnori can be divided into three main parts. The first part is Dangsan-je, Yongwang-je, Jisinbalbgi, Heonsinlangdalugi, the second part is firewood yut play, Neolttwigi, Kite flying, playing the top, Doldalibalbgi, the third part consists of Dalmaji-sori, Namukkun-sori, Daljibtaeugi, bean roasting play, and Pangut. Except for Kite flying, Neolttwigi, and playing the top, everything else is accompanied by a song. The songs are Dangsan-puri, Sea king-puri, Jisinbalbgi, Mother-in-law Song, Son-in-law Song, Yut play, Doldalibalbgi, Dalmaji-sori and Namukkun-sori. Among them, Dangsan-puri, Sea king-puri, Jisinbalbgi, Dalmaji-sori, and Namukkun-sori are all typical Menari-tori, and Mother-in-law Song and Son-in-law Son are Gyeong-tori. The firewood yut play Song and Doldalibalbgi-sori take the form of play and lyrics combined. Most of the singing method is solo, but Jisinbalbgi and Dalmaji-sori are giving and receiving songs, and Yut-play Song is a form of singing together. Dangsan-puri and Sea king-puri have a Gutgeori rhythm, whereas Seongjupuri maintains a constant Jajinmori rhythm with 3 simple beats and 4 beats. However, if Sangsoe(music chief) sings two Jajinmori rhythms as a soloist, the pungmulgak is played with only one Jajinmori rhythm. This is a unique feature of Miryang Beopheung-Sangwonnori, as one beat is omitted. Namukkun-sori is a typical Yeongnam region a song that laments my plight, where you can sing freely without any restrictions on the beat, and it Miryang’s folk songs were accepted as they were.