연구배경 판데믹(PANDEMIC) 시대에 세계의 각 미술관에서는 많은 변화를 겪으며 새로운 모색을 시도하여왔다. 한국 미술관·박물관에서는 예약제와 인원 제한을 통한 직접적 관람 외에도, 각종 SNS(인스타그램, 페이스북, 유튜브)와 홈페이지를 통한 관람객들과 간접적 소통 및 온라인 전시를 진행 중이다. 본 연구의 목적은 판데믹 시대를 통해 변화하는 미술관·박물관과 관객과의 소통방식에 대한 변화 양상을 고찰하고, 특히 가상 혹은 간접적 소통이 어떻게 전환되고 있는지에 대해 고찰하고자 한다. 연구방법 본 연구에서는 선행연구로서 최근 2년간 판데믹 상황에서 활발하게 이루어진 온라인 콘텐츠의 활용과 가상 전시 연구와 판데믹 이전부터 이루어진 해외 온라인 전시사례를 조사한다. 이어서 온라인 콘텐츠와 온라인 전시 유형을 확인하고, 한국의 주요 국공립 미술관·박물관들의 온라인 대응을 조사 분석하였다. 판데믹 초기인 2020년도 8월에 1차 조사를, 2021년 10월에 2차 조사를 실시하여 판데믹 시기의 미술관·박물관의 온라인 대응 변화 양상을 조사하고, 가상공간을 통한 관객과의 소통 확대 변화를 고찰한다. 본 연구는 판데믹 시기 미술관·박물관의 가장 큰 변화를 온라인 콘텐츠를 이용한 가상 전시 체험의 확대로 보고, 온라인화에 집중하여 각 미술관·박물관에서 판데믹 기간에 행한 온라인 전시 및 온라인 소통(SNS)을 고찰하였다. 연구결과 주요 4개 국공립 미술관·박물관의 기관 홈페이지에 탑재한 온라인 전시 영상과 SNS, 특히 유튜브(YouTube)의 온라인 전시 영상에 주목하여 2년간의 변화를 고찰해보았다. 정량적 분석에서는 판데믹 이후 급증하였으며 이미지 및 영상 중심의 SNS가 주를 이루었으며, 온라인 전시는 보조적/ 병행적 전시가 주류이나, 독립적 전시도 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 그 외에 SNS 관련, SNS와 홈페이지 연결 관련, 온라인 전시 관련, 유튜브 영상 관련은, 다음과 같은 특징이 보였다. 첫째, 병행적 전시에서 온라인만을 위해 기획한 독립적 전시유형이 증가하였다. 둘째, 자체 홈페이지에 온라인 전시를 게재하였으나, 관람객은 주로 유튜브를 통해서 관람하여 홈페이지는 온라인 전시의 아카이브 역할이 컸다. 셋째, 각 SNS 플랫폼 간에 동일 콘텐츠의 내용 중첩을 통하여 전략적 홍보 효과를 높이고 있었음을 알 수 있었다. 결론 COVID-19 상황에서 대안으로 선택한 온라인 전시가 전통적 오프라인 전시와는 다른 고객층의 유입 창구 등 새로운 가능성을 보여주었기에, COVID -19이후에도 가상 및 온라인 전시, 혹은 다른 형태의 온라인 프로그램이 지속되리라 예측된다.
Background In the Pandemic era, museums around the world have undergone many changes and attempted to innovate. In addition to direct on site viewing through the reservation system and limiting the number of people, museums in Korea are conducting indirect communication and online exhibitions with visitors through various social media (Instagram, Facebook, YouTube) and websites. The purpose of this study is to examine the change in the way museum and audiences communicate through the Pandemic era, and in particular, to examine how virtual or indirect communication is transforming. Methods This study examines studies related to the use of online content and increase in virtual exhibitions, which have been actively conducted during the Pandemic over the past two years, and case studies of overseas online exhibitions that have taken place since before the Pandemic. Subsequently, the use of online content and types of virtual exhibitions were identified, and online responses of major national and public museums in Korea were investigated and analyzed. The first survey was conducted in 2020, and the second survey was conducted in 2021 to observe changes in the online response of museums, and to consider the change in communication with audiences through virtual spaces. This study noted the expansion of virtual exhibition experiences using online content as the most significant change for museums during the Pandemic period and focused on studying the transformation into online space. Results This study examines changes taken place over two years through four major national public museums’ and their online exhibition videos on their websites and social media, particularly focusing on YouTube online exhibition videos. The quantitative analysis determined that these increased rapidly post-Pandemic and that images and video-based social media content were at the center of this change. Online exhibitions were predominantly functioning as supporting content in parallel with offline in-person exhibitions; however, independent online only exhibitions were also taking place. This study found the following characteristics about social media, social media as it relates to websites, online exhibitions, and YouTube video content: firstly, the number of independent online only exhibitions increased as opposed to previous online exhibitions that were held in parallel with offline in-person exhibitions. Secondly, online exhibitions were mostly consumed by viewers on YouTube rather than on native websites, so as a result, websites largely played an archival role. Thirdly, content consistency across social media platforms led to enhanced strategic marketing impact. Conclusions Online exhibition was chosen as an alternative solution in order to adjust to the COVID-19 environment and it has shown promising potential, including its role as a funnel to attracting different customer. It is predicted that virtual online exhibitions and online programs will continue to persist after COVID-19.