연구배경 본 연구는 온라인 전시 체험 유형에 따른 사용자 참여도 및 몰입도가 관람 만족도에 미치는 영향에 대해 실증적으로 규명하고, 이를 바탕으로 향후 온라인 전시의 기획 및 발전 방향성을 제시하는 데 기초적 연구가 되고자 한다. 현재 온라인 전시는 오프라인 전시의 보조적 수단으로 사용하는 경우와 획일적인 방식으로 서비스되고 있다. 따라서 온라인 전시만의 영역 구축과 유형에 맞는 전시 방식에 대한 기획이 필요하다. 전시 체험과 몰입에 초점을 맞춰 온라인 전시가 갖추어야 할 요소에 대해 분석해 보고자 한다. 연구방법 본 연구에 맞는 온라인 전시 체험의 유형 7가지를 선별한 후, 체험 전시의 특성 중 전시 체험 요소로 선택한 사용자 참여도, 몰입도, 관람 만족도를 정의한다. 체험과 만족도를 연구한 선행 연구를 토대로 연구가설을 세우고, 이론을 바탕으로 제작한 실험물과 설문지를 제작한다. 이를 통해 온라인 전시 체험 유형에 따른 사용자 참여도 및 몰입도가 관람 만족도에 미치는 영향과 차이를 알아보았다. 마지막으로 가설을 검증하고 인터뷰의 결과를 정리하여 결론을 제시하였다. 또한 사용자 참여도, 몰입도와 만족도의 관계를 포지셔닝하여 각 그룹의 특징을 서술하고 추가적인 결론을 얻었다. 연구결과 온라인 전시 체험 유형에 따른 사용자 참여도 및 몰입도가 관람 만족도에 미치는 영향을 검증하였다. 그 결과, 사용자 참여도는 ‘일반 갤러리형’, ‘인터랙티브 탐색형’, ‘VR 갤러리형’ 순으로 3가지 유형만 영향을 미쳤다. 반면 몰입도의 경우 ‘VR 갤러리형’, ‘일반 갤러리형’, ‘스토리텔링형’, ‘게임형’, ‘인터랙티브 탐색형’, ‘2D 메타버스형’ 순으로 6가지 유형이 영향을 미쳤다. 따라서 사용자 참여도는 유형에 따라 관람 만족도에 높은 영향을 미치지만, 몰입도의 경우 전체적으로 관람 만족도에 매우 높은 영향을 미친다고 볼 수 있다. 이를 바탕으로 관람 만족도를 높이기 위해 참여도와 몰입도를 올릴 수 있는 방안을 제시해야 할 것이다. 결론 본 연구는 설문조사 결과와 인터뷰를 바탕으로, 온라인 전시 체험의 만족도를 높이는 방안과 온라인 전시 기획에서 고려되어야 할 점을 제시하였다. 이를 통해 온라인 전시의 대중화 및 활성화에 기여할 수 있을 것이다.
Background This study aims to be a basic study on the effect of user participation and immersion on viewing satisfaction according to the type of online exhibition experience. Currently, online exhibitions are serviced in a uniform manner when used as an auxiliary means of offline exhibitions. Therefore, it is necessary to establish an area only for online exhibitions and to plan an exhibition method suitable for the type. I would like to analyze the elements that online exhibitions should have, focusing on exhibition experience and immersion. Methods After selecting seven types of online exhibition experiences, the definition of user participation, immersion, and viewing satisfaction selected as exhibition experience elements among the characteristics of the experience exhibition is established. Research hypotheses are established based on previous studies that studied experience and satisfaction, and experiments and questionnaires based on theory are produced. Finally, the hypotheses were verified and the results of the interview were summarized to present a conclusion. In addition, by positioning the relationship between user participation, immersion, and satisfaction, the characteristics of each group were described and additional conclusions were obtained. Results The effect of user participation and immersion on viewing satisfaction according to the type of online exhibition experience was verified. As a result, only the types of ‘Web Gallery Type’, ‘Interactive Exploration Type’, and ‘VR Gallery Type’ affected user participation. On the other hand, in the case of immersion, six types were affected except for the ‘Augmented Reality(AR) Type’. Therefore, user participation has a high effect on viewing satisfaction depending on the type, but in the case of immersion, user participation has a very high effect on viewing satisfaction overall. Based on this, it is necessary to suggest a plan to increase participation and immersion in order to increase viewing satisfaction. Conclusions Based on the survey results and interviews, this study suggests ways to increase the satisfaction of online exhibition experiences and points to consider in online exhibition planning. Through this, it will be possible to contribute to the popularization and revitalization of online exhibitions.