본 연구는 3년간의 강의평가 데이터를 정량적·정성적으로 분석하여 강의평가 결과 패턴 및 개선 정도를 파악함으로써 체계적이고 맞춤화된 교수의 질 제고 방안을 모색하고자 수행되었다. 이를 위해 A대학의 3년 치(2019년 1학기, 2020년 1학기, 2021년 1학기) 강의평가 데이터를 수집하고, 전임교원의 강의 중 3년간 교수자가 동일한 229개 강의를 분석 대상으로 하였다. 양적자료를 활용한 강의평가 평균, 패턴별 빈도 수 및 차이 비교 등은 SPSS 21.0 프로그램을 활용하여 빈도분석, 기술통계분석, 교차분석으로 진행하였으며, 강의평가 결과가 3년 연속상승 또는 연속하락한 강의의 특성은 서술형 강의평가 결과를 활용하여 내용분석을 진행하고, 분류된 영역별 빈도수와 비율은 워드 클라우드 분석을 활용하여 핵심 키워드를 시각화하였다. 연구결과, 9개 단과대학 중 6개 단과대학의 강의평가 결과에서 2019년에 비해 2020년에 소폭 하락했다가 2021년에 다시 상승하는 경향이 나타났다. 강의평가 결과 패턴은 4개(연속상승, 연속하락, 상승 후 하락, 하락 후 상승)로 확인되었고, 단과대학별, 강의규모별, 강의유형별 강의평가 결과 패턴의 통계적 차이는 없는 것으로 나타났다. 강의평가 결과가 3년 연속상승 또는 연속하락한 강의 중 대표 강의를 하나씩 선정한 후 그 특성을 분석한 결과, 연속상승한 강의에서는 지식습득, 설명력, 교수방식, 상호작용, 학생 배려 등의 키워드가 도출되었고, 연속하락한 강의에서는 동기부여 부재, 무성의한 수업, 수업방법의 문제, 평가범위 및 난이도 부적합, 수업영상 늦게 업로드, 수업에 대한 공지 부족, 권위적인 사고 및 태도 등이 도출되어, 코로나19 이전과 이후에 강의를 긍정적 또는 부정적으로 인식하는 요인에 차이가 있음을 공통적으로 발견하였다.
This study was conducted to find a systematic and customized way to improve the quality of teaching by analyzing course evaluation data for three years quantitatively and qualitatively and identify the pattern and degree of improvement in course evaluation results. To this end, course evaluation data for three years (the first semesters of 2019, 2020, and 2021) at University A were collected, and 229 courses taught by the same instructor for three years were analyzed. Frequency analysis, descriptive statistical analysis, and cross-analysis were performed using SPSS 21 to compare the average, frequency, and difference of each course evaluation pattern with quantitative data. The characteristics of courses whose evaluations rose or fell for three years were analyzed by content analysis using descriptive data, and the frequency and ratio by classified area were visualized by word cloud analysis. As a result of the study, the course evaluation results of 6 out of 9 colleges showed a slight decrease in 2020 compared to 2019 and then a tendency to rise again in 2021. Four patterns were identified as a result of course evaluation (continuous rise, continuous fall, fall after rise, and rise after fall), and there was no statistical difference in the pattern of course evaluation results by college, class size, and course type. We also selected each representative course from “continuous rise” and “continuous fall” pattern courses. As a result. keywords such as knowledge acquisition, explanatory capability, teaching method, interaction, and consideration for students were derived from courses with a “continuous rise” pattern. On the other hand, in courses with a “continuous fall” pattern, lack of motivation, insincere teaching, teaching method problems, inappropriate evaluation scope and difficulty, late uploading of class videos, lack of notice about classes, and authoritarian thinking and attitudes were derived, and it was commonly found that there was a difference in the perception of courses before and after COVID-19.