본 논문은 고구려 초기 官制의 전반적인 구조와 운영양상을 살핌으로서, 관제의 성립과 운영이 왕권에 어떻게 작용하였는지 살피고자 한 글이다. 이를 위해 먼저 『삼국지』 고구려전과 『삼국사기』 고구려본기 초기기록을 검토하여 각 官名의 역할이나 위상 등을 살펴보았다. 당시 고구려는 5部가 주도적 위치를 차지하고 있었는데, 각 부에는 大加와 小加로 구별되는 諸加가 지배층으로 자리하고 있었다. 제가는 독자적인 세력기반을 가지고 있었으며, 이를 관리할 필요가 있었다. 이와 같은 상황에서 고구려 초기 관제는 사자를 기준으로 하는 중층적 구조를 갖추었다고 파악하였다. 먼저 하위관인 使者, 皂衣, 先人은 왕과 대가가 설치한 조직으로서 각각 경제, 군사, 직무 일반을 분담하고 있었다. 이에 임명된 자들은 왕ㆍ대가의 家臣으로서 사적 기반을 관리하는 측근이었는데 왕의 사자 등에는 지배층이었던 나부의 小加도 포함되었다. 그들은 部 내의 열세를 극복하기 위해 왕실과 결합하여 왕의 사자, 조의, 선인으로서 국정운영에 참여할 수 있었다. 다음으로 상위관인 沛者(對盧), 主簿, 于台는 하위관인 조의, 사자, 선인에 대응하는 官으로서 동일 계통간에 승진관계가 있었다. 특히 상위관에 임명된 자들은 왕과 정치적으로 밀접한 관계가 있었는데, 국가 운영에 중추인 군사, 경제 분야를 장악하려는 고구려왕의 의도가 반영된 것으로 이해하였다. 이와 같은 구조 속에서 관직의 설치는 왕권에 대한 제가의 종속성을 심화시켰다. 당시 국정운영은 諸加會議를 통해 이루어졌는데, 주관자는 국상이었다. 국상은 최고위 관직으로서 제가의 논의를 주도하였고, 중외대부는 차상위 관직으로서 왕의 近侍를 주관하면서 고문을 맡았다. 마지막으로 국정운영의 실제와 관련하여 검토하였다. 사료에는 官을 소지한 개인이 나올 뿐이지만, 공무에 종사할 때는 단독으로 일처리가 불가능했다. 더욱이 대개 중앙관에 임명된 자들은 국정을 논의하고 결정하는 자들이었으므로, 실무를 담당할 인력이 반드시 필요했다. 실무진은 대개 사자 이하의 관에 해당한다고 보았다. 이와 관련된 조직체로서 有司, 所司를 주목하였다. 이것들은 부서장을 비롯한 관원의 설치와 常住를 전제로 삼기 때문에, 지배층인 제가 자신 뿐 아니라 그의 가신집단까지 중앙으로 이주해야했다. 따라서 초기 관제의 운영은 제가의 재지 기반 해체와 중앙귀족으로의 전환을 유도하여, 국가구조의 변환을 이룰 수 있는 바탕이 되었다.
The purpose of this thesis is to take a look at the overall structure and operation of early government system of Goguryeo in a way of finding out how the establishment and operation of the government system worked on the regal power. For this purpose, the Goguryeo Story of the Three Kingdoms and the early records of Goguryeo-bonggi of the History of Three Kingdoms are reviewed first and find out the role, status and so forth of each name of government positions. At that time, Goguryeo had its 5 Ministries taking the leading position with each ministry having Jega that is classified into Daega and Soga as the ruling class. Jega had independent base for its power and needed to manage the power base. The early government system of Goguryeo had the structure to classify upper and lower groups based on Saja. At first, the lower ranking officers, such as, Saja, Joui and Seonin, were positions established by the king and Daega with the divisions for each economy, military and general work affairs. They had two characteristics depending on the subject of conferment. One was the vassals of king and Daega that managed the private bases and the other was an independent ruling class with lower positions, Soga. For the later part in particular, it tied up with the royal family to overcome its inferior position in the ministry as Saja, Joui and Seonin of the king to participate in the national affairs. The higher ranking officers, Paeja (Daero), Jubu and Wutae, respond to the lower ranking officers, Joui, Saja and Seonin, and seemed to have the relationship of promotion among the same lines. In particular, those persons who were appointed in the higher ranking officers had close political relationship with the kings, and it is viewed as reflecting the intent of kings of Goguryeo that had the attempt to control military and economic aspects as the core part of national operation. If the operation of government system stirred the centripetal power regarding Jega, establishment of government positions laid down the detailed turning point. Establishment of Guksang (prime minister of today) that succeeded Daebo, Jaebo and Wubo was the case. At that time, the national administration was carried on through the meetings of Jega with Guksang leading the way. Guksang was the highest government official that may gather the opinions of Jegas as Ga. The next in line after Guksang was Jungoidaebu, and it had the role of adviser with close service to the kings. Lastly, a review was made in relation to the actual national administration. In the historic data, there were individuals who served government, but it was impossible to process the works alone when engaged in public affairs. Furthermore, those who were appointed as central officers in general had the positions to discuss the national administration and make decisions that the personnel to take on practical affairs were indispensable. The working group is deemed to be applicable for government positions of Saja and below positions in general. As the bodies related to the foregoing, there were Yusa and Sosa. They had the presumption for establishment and residence of government employees including the heads of such ministries that the controlled class, Jega, had to move to the center for themselves as well as their vassal groups. Therefore, the operation of early government system was the foundation for transforming the national structure by enticing the disintegration of the Jaeji of Jega and conversion into the central noble class.