최근 외모에 관심이 많은 20대들은 뷰티와 관련된 정보와 노하우들을 뷰티 크리에이터가 업로드 하는 유튜브 플랫폼을 통해 제공받고 있다. 뷰티 유튜브에서는 메이크업 시연하는 영상과 제품리뷰 및 정보를 제공해주는 영상이 주를 이으며, 이외에도 화장품 브랜드와 협업을 통해 제품 광고 홍보영상까지 업로드 하면서 다양한 형태로 제공되고 있다. 특히, 특정 화장품 브랜드 모델로 발탁되어 제품을 직접 홍보하면서 인지도가 높아진 뷰티 크리에이터들은 TV 예능프로그램 출연과 화장품 잡지, SNS모델 등으로 활약까지 하면서 유명세는 물론 큰 수익까지 얻고 있다. 이러한 흐름에 따라서 뷰티 콘텐츠와 뷰티 크리에이터에 관련된 다양한 연구가 진행되고 있으나 대부분 인식과 지속이용도, 구매행동에 관련된 마케팅 연구로 뷰티 크리에이터 특성에 따른 몰입연구는 미비한 편이다. 따라서 본 연구는 뷰티 콘텐츠 이용실태를 파악하고, 뷰티 크리에이터 특성과 몰입과의 관계를 조사함으로써 효과적인 뷰티 콘텐츠의 제작 활용 및 성공적인 뷰티 크리에이터 활동에 도움이 되고자 하는 데 목적이 있다. 본 연구의 설문기간 및 대상은 2021년 6월 1일부터 2021년 7월 1일까지 한 달간 실시하였고, 광주 지역에 거주하는 20대 대학생 200명을 대상으로 200부의 설문지를 배포하였으며, 그중 불성실한 응답자 18부를 제외한 총 182부의 자료를 사용하였다. 분석 방법은 SPSS 21.0프로그램을 사용하여 빈도분석과 독립표본 t-test, 탐색적 요인분석, Cronbach’s α계수 산출, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 뷰티 크리에이터 특성 중 전문성, 신뢰성, 친근성이 영상 시청 몰입에 긍정적인 영향을 주는 것으로 조사되면서 유튜브 영상 제작 시, 크리에이터의 충분한 경험을 바탕으로 노하우를 전달하고, 전문적인 지식과 용어를 사용한다면 구독자들에게 만족도 높은 영상물이 제공될 것으로 사료된다. 또한 제품 사용법에 대한 객관적 설명과 솔직한 리뷰를 제공할 경우에도 콘텐츠의 몰입은 더 증대될 것으로 보이며, 특히, 친근함이 중요한 요소로 꼽히면서 정적인 분위기보다는 편안하고 친근한 분위기에서 구독자와 소통하고, 유대감을 형성한다면 보다 더 효과적인 뷰티 콘텐츠의 제작과 성공적인 뷰티크리에이터 활동에 도움이 될 것이라 기대한다.
Recently, people in their 20s who are interested in their appearance are being provided through a YouTube platform where beauty creators upload beauty-related information and know-how. Beauty YouTube mainly focuses on videos that demonstrate makeup and provide product reviews and information, and in addition, they are provided in various forms by uploading product advertisement promotional videos through collaboration with cosmetics brands. In particular, beauty creators, who have been selected as models for specific cosmetics brands and promoted their products, are gaining huge profits as well as fame by appearing in TV entertainment programs, cosmetics magazines, and SNS models. According to this trend, various studies related to beauty content and creators are being conducted. However, since most of them are marketing studies related to perception, continuous use, and purchasing behavior, immersion studies according to the characteristics of beauty creators are insufficient. Therefore, the purpose of this study is to understand the use of beauty content and to investigate the relationship between the characteristics of beauty creators and immersion, thereby contributing to the effective use of beauty content and successful beauty creator activities. The survey was conducted for a month from June 1, 2021, to July 1, 2021, and 200 questionnaires were distributed to 200 college students in their 20s living in the Gwangju area. Frequency analysis, independent sample t-test, exploratory factor analysis, Cronbach’s α coefficient calculation, and multiple regression analysis were conducted using SPSS 21.0program. As a result of the study, it was found that among the characteristics of beauty creators, professionalism, reliability, and friendliness had a positive effect on video viewing commitment. In other words, when producing YouTube videos, providing know-how based on the creator’s sufficient experience and using professional knowledge and terminology will provide high-quality videos to subscribers. Also, when providing objective explanations and candid reviews on how to use the product when viewing the video, the content immersion will increase. Especially, as friendliness is considered an important factor, it is expected that communication with subscribers in a comfortable and friendly atmosphere rather than a static atmosphere and forming a bond will help more effective beauty content production and successful beauty creator activities.