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한국소비자원 정책연구보고서 [정책연구 22-05] 초고령사회에 대비한 고령소비자 정책 대응 전략 연구
발행연도
2022.11
수록면
1 - 286 (286page)

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□ Significance of promoting aged consumer policy in a super-aged society, category classification and classification of aged consumers according to changes in consumption environment, status of previously promoted policies, consumer problems of the elderly through public data, consumption status of aging and demand survey results, major priors The results of examining the cases of promoting consumer policies for the elderly in major prior countries are as follows.

□ Although there is a general characteristic that elderly consumers have economic, physical, and emotional vulnerabilities, individual differences are large and population groups are becoming mainstream, so a twopronged( two track) policy should be pursued in earnest beyond the one-way policy of protecting vulnerable consumers.
○ (1st direction) is ‘Creating an ageless digital consumption environment and promoting participation of elderly consumers’, especially by placing consumers aged 50-60 at the center of the policy target, critically accepting previously promoted tasks and reflecting new demand. It consists of four strategic tasks:

Strategy 1 Promotion of senior-friendly e-commerce market creation project
Strategy 2 Cultivation of 5060 consumer-oriented ‘digital active seniors’
Strategy 3 Expansion of the national retirement preparation support project and inclusion of ‘retirement consumption and expenditure management’
Strategy 4 Promotion of experiential consumer information such as senior product fairs

○ (2nd direction) is ‘strengthening protection for hyper-vulnerability consumers and establishing a regional-oriented consumer safety net’, especially with consumers aged 70 to 80 at the center of the policy target, critically accepting previously promoted tasks and new demand derived by reflecting It consists of three strategic tasks:

Strategy 5 Improving consumer orientation in the senior-friendly product and service market
Strategy 6 Regularization of the Zero 7080 Consumer Fraud Damage Project
Strategy 7 Establishment of regional elderly safety network and connection with related services

□ In addition, under these 7 strategic tasks, a total of 16 detailed tasks are set.

목차

[표지]
[머리말]
[국문요약]
[차례]
표 차례
그림 차례
[제1장 서론]
제1절 연구의 배경 및 목적
제2절 연구의 범위 및 방법
[제2장 초고령화 시대, 고령소비자의 범주 및 특징]
제1절 고령소비자의 개념 및 범주
제2절 고령소비자의 주요 특성과 유형화
제3절 디지털 경제사회 전환기의 취약성 논의와 고령소비자
[제3장 고령소비자 정책 추진 동향 및 시사점]
제1절 분석 범위 및 분석틀
제2절 저출산·고령사회 기본계획에서의 관련 정책 내용 분석
제3절 소비자정책 기본계획에서의 관련 정책 내용 분석
제4절 윤석열정부 국정과제 및 기타 유관 계획에서의 정책 동향
제5절 소결
[제4장 데이터로 살펴본 고령소비자의 정책 수요]
제1절 소비자분야 공공데이터로 살펴본 고령소비자 문제 현황
제2절 ‘노후소비 인식 및 수요 설문조사’ 실시와 분석
제3절 소결
[제5장 주요국의 고령소비자 정책 동향 및 사례]
제1절 독일의 고령소비자 정책 동향 및 사례
제2절 일본의 고령소비자 정책 동향 및 사례
제3절 미국의 고령소비자 정책 사례
제4절 호주의 고령소비자 정책 사례
제5절 소결
[제6장 고령소비자 정책의 방향 및 전략 과제]
제1절 종합 및 정책 방향
제2절 연령차별 없는(Ageless) 디지털 소비환경 조성 및 고령소비자 참여 증진
제3절 고 취약(Hyper-Vulnerability) 소비자보호 강화 및 지역 중심의 소비안전망 확립
제4절 추진 인프라 개선
[제7장 결론]
제1절 결론
[참고문헌]
[부록]
[Executive Summary]

참고문헌 (0)

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