본 연구에서는 일해 송방송 박사의 근대음악사 관련 연구 성과들을 한국근대음악사 기술, 근대 음악 주제 연구, 근대 음악 자료 연구, 관련 사전 항목 집필 등 네 가지 분야로 나누어 살펴보았다.
한국근대음악사 기술에서는 한국 근대 중 일제강점기를 ‘국악의 수난기’라 바라보던 이전 시각을 바꾸고, 이 시기를 ‘서양음악의 수용시대’로 규정하였으며, 전통음악과 서양음악을 모두 다루는 시각을 통해 한국음악통사 의 근대 부분을 저술했음을 알 수 있었다. 또한 노동은의 한국근대음악사1 등 근대음악 관련 연구를 토대로 하고, 2000년 이후 근대음악에 대한 전문적인 주제 연구를 바탕으로 하여, 증보 한국음악통사 로 근대음악사를 새롭게 기술할 수 있었다.
근대 음악 주제 연구에서는 송방송 박사의 박사학위 논문과 2003년 출판한 그의 한국근대음악사연구 전문 연구서를 검토하였다. 박사학위 논문에서는 근대성을 띤 거문고산조의 전승과 음악을 연구하였으며, 2000년 이후 발표된 23편의 관련 연구에서는 일제강점기 방송, 음반, 공연 활동 상황에 대한 자신의 기초 연구를 토대로 하여 전통음악으로 판소리, 경서도, 남도잡가 등의 음악과 근대성을 띤 새로운 음악으로서 창극, 신민요, 대중가요 및 동요 등을 음악사회사적 관점에서 점검하였음을 확인하였다.
근대음악사 자료 연구 부분은 논저 해제와 자료 색인 부분을 검토하였다. 논저 해제 연구는 한국음악학논제해제 (1981)를 시작으로 2004년까지 진행되었다. 1981년 해제에서는 일제강점기 관련 논저들이, 그 이후 발표된 해제에서는 개화기 음악사에 대한 연구들이 보충되어 정리되었다. 자료 색인 연구는 경성방송국국악방송곡목록색인 , 한국근대음악 사료색인집 문헌자료편, 한국유성기음반총목록 색인 , 한국근대음악기사자료집 색인편 등 총 4권으로 발표되어 관련 연구에 많은 도움을 주고 있다.
마지막으로 관련 사전 편찬에서는 한국음악용어론 집필 과정으로부터 한국민족문화대백과사전 , 한국음악사전 항목 참여 과정과 근대음악과 관련된 한국근대음악인사전 편찬에 대해 살펴보았다. 그는 이러한 사전 작업을 통해 이전에 잘 알려지지 않았던 권번 출신의 기생 예술가 및 대중음악 관련 음악인들에 대한 사전 항목을 발굴하여 한국 근대음악에 참여한 음악인들에 대한 관련 정보를 상세히 제공하기도 하였다.
In this study, Song bang-song's research achievements related to modern music history were divided into four areas: description of Korean modern music history, research on modern music themes, research on modern music materials, and related dictionary compilation.
In the description of Korean modern music history, He changed the previous view of Japanese colonial era as a “tough period of korean traditional music,” defined this period as an “era of acceptance of Western music,” and wrote the modern part of Korean music history. In addition, based on research related to modern music, such as No Tong-ŭn's Han'guk kŭndae ŭmaksa <A Modern History of Korean Music>, and based on research on specific themes of modern music since 2000, modern music history could be newly described with Chŭngbo Han'guk ŭmak t'ongsa <A History of Korean Music>.
In the study of modern music themes, academic books such as Song's doctoral thesis and his Research on Han'guk kŭndae ŭmaksa yŏn'gu <Studies in the Modern History of Korean Music> published in 2003 were reviewed. Based on his basic research on Japanese colonial era broadcasting, phonograph Records, and theater performances, 23 related studies have confirmed that Ch'anggŭk, Shinminyo, pop songs, and children's songs were checked from a modern perspective.
The modern music history data research section reviewed the Annotated Bibliography and data index related to Korean music. The study of Annotated Bibliography began with Han'guk ŭmakhak nonjŏ haeje <An Annotated Bibliography of Korean Music> in 1981 and lasted until 2004. In the 1981 release, Japanese colonial era-related papers were supplemented and summarized, and in the subsequent release, research papers on the music history of The Open-Door Period were supplemented.
The data index study was published in a total of four volumes, including Kyŏngsŏng Pangsongguk kugak pangsong kongmongnok saegin <Index of A List of Repertories for Korean Traditional Music by JODK>. And this study has established itself as a basic foundation study for modern Korean music history today.
Finally, in the related dictionary compilation, we looked at the process of writing Han'guk Ŭmak Yongŏron <Korean musical terminology>, the process of participating in writing Han'guk Minjok Munhwa Taebaekkwa Sajŏn <Encyclopedia of Korean Culture>, Han'guk Ŭmak Sajŏn <Korean Music Dictionary>, and Han'guk Kŭndae Ŭmagin Sajŏn <Dictionary of Modern Korean Music>, which summarizes musicians related to modern music. Through this preliminary work, he discovered a dictionary item about Kisaeng and pop music-related musicians from Kwŏnbŏn, which was previously unknown, and provided detailed information on musicians who participated in modern Korean music.