본 연구는 우리나라 대학생의 금융 이해력을 측정한 후 그 결정 요인을 분석하기 위한 것이다. 이를 위해 미국경제교육협의회가 개발한 금융 이해력 측정 도구를 번역한 후 온라인 조사 방식으로 전국에 걸쳐 1,006명의 대학생을 대상으로 금융 이해력을 측정하였다. 금융 이해력의 결정 요인 분석은 회귀 모형을 이용하여 수행하였다. 금융 이해력은 수입, 구매, 저축, 신용, 금융 투자, 보험 등으로 구분하였고, 결정 요인은 개인 및 가족 특성, 고등학교와 대학교의 학업 특성, 경제적 특성, 금융 행위 특성 등으로 구분하였다. 분석 결과, 가족 특성 중 거주 지역에 따른 금융 이해력의 차이가 나타났다. 수도권의 경우 비수도권에 비해 금융 이해력이 높게 나타났으나 성별 차이는 유의하지 않았다. 둘째, 학업 특성 중 고등학교에서의 경제 선택이 금융 이해력에 부정적인 영향을 미친 반면 대학교에서의 경상 계열 전공 선택은 긍정적인 영향을 미쳤다. 주관적인 금융 지식 수준은 금융 이해력에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못했다. 셋째, 근로 경험 등 경제적 특성은 금융 이해력에 긍정적인 영향을 미치지 못했다. 마지막으로 금융 행위 특성 중 은행계좌 개설 시기, 금융 미디어 접촉 빈도, 주식 투자 경험 등은 금융 이해력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이와 같은 결과는 금융 이해력을 높이기 위해서는 지역 특성을 고려하고, 지속적인 금융 교육을 진행하며, 어려서부터 금융 거래에 관심을 갖고 금융 관련 뉴스를 적극적으로 찾아볼 수 있는 기회를 제공할 필요가 있다는 것을 시사한다.
This study investigates the determinants of financial literacy of Korean university students. To this end, we used a translated version of standardized test for measuring the financial literacy developed by the Council for Economic Education for 1,006 university students across the country using an online survey method. Analysis of the determinants of financial literacy was performed using a regression model. Financial understanding was classified into earning income, buying goods and services, saving, using credit, financial investing, and protecting and insurance. The determinants were also classified into individual and family characteristics, high school and university academic characteristics, economic characteristics, and financial behavior characteristics. The results showed a difference in financial literacy according to the region of residence among family characteristics. Financial literacy was higher in the metropolitan area than in the non-metropolitan area, but the gender difference was not significant. Second, among academic characteristics, taking economic courses in high school had a negative effect on financial literacy, whereas majoring in economics or business at university had a positive effect. Subjective level of financial knowledge did not have a statistically significant effect on financial literacy. Third, economic characteristics such as work experience did not have a positive effect on financial literacy. Lastly, among the characteristics of financial behavior, the timing of opening a bank account, the frequency of contact with financial media, and the experience of investing in stocks had a positive effect on financial literacy. These results suggest that in order to improve financial literacy, it is necessary to consider regional characteristics, conduct continuous financial education, and provide opportunities to be interested in financial transactions from an early age and actively search for financial news.