메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정옥 (인천대학교)
저널정보
팬코리아영어교육학회 영어교육연구 영어교육연구 제34권 제2호
발행연도
2022.6
수록면
27 - 44 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to explore the English learning motivation of Korean adult learners in higher education and compare L2 (2nd language) selves between undergraduate students (US) and graduate students (GS). Twenty-three GS and 133 US from online English communicative classes participated in the study. Descriptive statistics, t-test, regression analysis for quantitative data and written interviews, and study journal for qualitative data were adopted and analyzed. The results showed that both groups’ ideal L2 selves positively influenced their English learning motivation. In the meantime, US tends to focus on their learning process readjust to their learning objectives shown in the study journal. GS, however, tends to be stressed out in learning revealed in the written interview. Also, the ought-to L2 selves influence US and GS differently. For example, US ought- to L2 selves positively affected the learners’ goal-oriented and study-oriented motivation. Instead, GS ought-to L2 selves negatively influenced all motivation orientations with a bit of difference. Nevertheless, given the GS’s higher learning-oriented learning motivation and the influx of an aging society, meaningful consideration of adult learners should be more focused. Based on the research findings, pedagogical implications about adult education are more discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0