본고는 <유효공선행록>의 가족관계에 나타난 감정 표출 양상을 살펴, 가족 간 증오와 학대의 대물림 현상과 그 서술의식을 논의한 연구이다. 유연은 작품 내에서 성인으로 추앙된 인물로, 포악한 부친 유정경과 간험한 동생 유홍의 지독한 괴롭힘 속에서도 효제(孝悌)의 가치를 추구하였다. 그는 강도 높은 폭언과 폭행에 지속적으로 노출되는데도 자신을 향한 가족의 학대를 학대라 인지하지 못하고, 그들에 대한 부정적 감정을 극도로 억압하는 한편 자책하는 방식으로 고통을 감내했다. 그런데 부친과 동생을 향해 억압되었던 그의 부정적 감정은 아내 정씨, 아들 유우성, 그리고 장인 정관을 향해 과잉 표출되고 만다. 그리고 그런 환경에서 자란 유우성은 어려서부터 불안과 우울을 경험하며, 패륜적 사건을 일으키는 문제아가 된다. 특히 아내 이소저를 폭행함으로써 자신을 혐오하는 아버지에 대한 원한과 분노의 감정을 왜곡된 방식으로 분출하는데, 이는 기실 유연의 감정 표출 방식이 반복 재생산된 것으로, 강박적인 효우를 고수하며 자신을 증오하던 부친과 동생에 대해서는 부정적 감정을 억압한 반면, 아내와 아들에 대해서는 왜곡된 부정적 감정을 쏟았던 유연의 모습이 유우성에게서 보다 증폭되어 나타난 것이라 할 수 있다. 유연은 서술자에 의해 지속적으로 성인, 군자로 추앙되었으나 그가 아내와 아들에게 보이는 구체적 모습은 성인이나 군자의 형상과는 거리가 멀었다. 즉 유연에 대한 서술자의 발화와 구체적 장면에서 형상화된 유연의 모습 사이에 큰 괴리가 발생하는 것이다. 본고는 이러한 괴리가 발생한 데 대해 두 가지 측면에서 논의한바, 우선 <유효공선행록>이 강하게 위계화된 감정질서에 기반한 작품이라는 점을 주목했다. 감정의 적절성에 있어 고려되어야 하는 상황 맥락보다 위계관계에 따른 차별적 감정질서를 압도적으로 우선하는 서술의식 하에서 창작되었기에 유연의 비합리적이며 부당해 보이는 감정들도 구체적 장면에서 노출될 수 있었다고 생각된다. 가부장제 하에서 위계상 ‘윗사람’ 유연이 ‘아랫사람’에 해당하는 형성가족, 즉 아내와 아들에게 행한 폭언, 폭행 정도는 그의 명예를 훼손하지 않는, 용인 가능한 일이라는 의식기반이 있었던 것이다. 둘째, 유연을 훌륭하게 그리려는 서술자의 의식지향과 무관하게, 현실적 모습을 충실히 묘사하려는 작가적 충동이 작동한 결과 유연과 같은 인물 형상이 그려질 수 있었다고 보인다. 당대의 인간과 그 삶을 상세히 관찰하고 그 현실태를 구체적으로 그려내려는 작가적 충동, 리얼리즘 충동에서, 유연의 위대함 혹은 효제의 가치를 말하려던 서술자의 의식지향과는 상반된 장면들이 탄생했던 것이다. 그 결과 부자관계에서 폭력적이며 억압적 상황에 놓여 있던 유연의 고통, 그로 인한 신체적, 정신적 문제, 그 문제들의 대물림 상황까지 서사화될 수 있었다고 생각된다.
This study discusses the legacy of familial resentment and abuse by examining the emotional expression patterns of family relationships in Yuhyogongseonhaengrok (Mr. Yu Hyo's Records of Good Deeds, 柳孝公善行錄). Yoo Yeon, the protagonist, is a saint-like and revered figure in the work who pursues the values of filial piety (孝悌) despite the brutal harassment of his tyrannical father, Yoo Jeong-gyeong, and scheming and sinister younger brother, Yoo Hong. While he is constantly the subject of intense verbal and physical abuse, he does not recognize this treatment as abusive; he endures the pain while feeling guilty and suppresses any negative feelings toward his family. However, his negative feelings toward his father and younger brother are amplified in his treatment of his wife, Ms. Jeong, son Yoo Woo-seong, and father-in-law, Mr. Jeong. Yoo Woo-seong, having grown up in such an environment, experiences anxiety and depression from a young age, eventually becoming a problem child who acts out in depraved ways. He expresses his resentment and anger toward his father by misdirecting it into beating his wife, Yi So-jeo. Yoo Yeon’s emotional expression along with his intense filial piety, suppressing negative emotions toward his father and brother, is amplified through its repetitive occurrence in the novel.
Yoo Yeon is revered as a saint and man of honor by the narrator; however, this is in contrast of the image of himself that he reveals to his wife and son. There is a clear disconnect between the portrayal of the narrator and Yoo Yeon’s behavior in the novel's scenes. This study discusses this particular disconnect from two perspectives; first, from the fact that Yuhyogongseonhaengrok is a work heavily based on a hierarchical emotional structure. This narrative consciousness overwhelmingly prioritizes a discriminatory emotional structure governed by the hierarchical relationships over the situational context normally considered for emotional appropriateness. This is revealed by the unreasonable and unfair emotional burst by Yoo Yeon in specific scenes. It is based on the understanding that the verbal and physical abuse perpetrated by Yoo Yeon, a supposedly superior person in the hierarchy, to those lower down on the hierarchy?his wife and son?was considered acceptable and not damaging to his reputation. Second, regardless of the narrator’s intention to portray Yoo Yeon in a positive light, the impulse to present him in a realistic manner resulted in this depiction of Yoo Yeon as a two-faced character. Scenes that stand in contrast to the narrator’s intention about Yoo Yeon’s greatness or the values of filial piety are evidence of an adherence to realism and the author’s impulse toward recording the realities of contemporary life in detail. As a result, this work shows how Yoo Yeon’s suffering through a violent and oppressive relationship with his father caused him physical and psychological ailments, and goes further to detail the circumstances of how these problems were passed down through the generations.