본 연구는 대안학교에 위탁된 청소년들이 미술치료를 통해 자신의 삶을 어떻게 경험하고, 그 경험의 의미가 무엇인지 탐구하고자 하였다. 연구 참여자는 위탁형 대안학교에 다니고 있는 2명의 남학생으로, 각각 주 1회 90분씩 총 9∼10회기에 걸쳐 미술치료를 실시하였다. 이를 통하여 연구 참여자들의 회기 축어록, 그림, 사진, 자작시, 작품, 연구자 저널 등의 자료를 수집하여 내러티브 탐구 방법으로 분석하였다. 연구 참여자들의 삶의 경험과 그 의미를 다음과 같이 도출하였다. 준이 경험 이야기는 ‘학교는 내 밥’, ‘그리운 아버지’, ‘엄마는 피 섞인 남’, ‘폭력의 악순환’, ‘변화의 꿈틀거림’이며, 신이 경험 이야기는 ‘높은 담벼락’, ‘나의 가족’, ‘낯선 손님’, ‘마음을 움직이는 그림’, ‘포근한 곳에서 꾸는 꿈’으로 해석되었다. 연구 참여자들의 경험 의미는 네 가지로 살펴볼 수 있다. 첫째, 폭력의 악순환이 되풀이되었다. 둘째, 미술치료는 나를 안전하게 드러내는 안식처였다. 셋째, 미술치료는 가족을 바라보고 재인식하는 계기가 되었다. 넷째, 관계는 불행의 근원이자 치료로 이끄는 원천이었다. 이상의 결과를 통해 미술치료는 학업 중단 위기 청소년에게 학업을 지속할 수 있는 안전한 울타리가 되고, 삶의 전환점을 가질 기회가 된 것을 알 수 있었다. 또한 미술치료는 연구자와 연구 참여자를 이어주는 연결 고리이자 위기청소년의 삶을 치유로 이끈다는 점에서 임상적 가치가 높다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to investigate how adolescents entrusted to alternative schools experience their life through art therapy and what the meanings of the experience are. The participants were 2 male students attending a commissioned alternative school and 9 or 10 sessions of art therapy were performed for them for 90 minutes per session, 1 times per week from. Through the art therapy process, the research data including the verbatim transcripts of each session, pictures, photographs, self-written poems, and works of the participants, and the researcher's research journals were collected and analyzed using the narrative inquiry methodology proposed. Jun-yi's experience stories were interpreted as 'my school is my meal (my school is the place where I am in control of things)', 'my father, the person I always miss', 'my mother, a stranger related by blood', 'a vicious cycle of violence', and 'signs of changes.' Shin-yi's experience stories were described as 'a tall wall', 'a strange guest', 'pictures moving hearts and minds', and 'a dream I have in a warm, comfortable place'. In this study, four meanings of the experiences of the research participants were derived. First, the vicious circle of violence was repeated. Second, art therapy played the role of a safe shelter which allowed me to reveal myself in a safe way. Third, art therapy became an opportunity to look at and have a new understanding of the family. Fourth, the relationship was both a source of unhappiness and a source leading me to therapy at the same time. The results described above show that a commissioned alternative school is a safe shelter for out-of-school adolescents, or those at the risk of dropping out of school to continue schooling, and can become an opportunity for them to have a turning point in their life. The findings also suggest that art therapy has a high clinical value in that it serves as a link between a researcher and research participants, and it can lead the life of youth at risk to healing.