메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김슬아 (서울대학교병원 정신건강의학과) 김인향 (분당서울대학교병원) 최재원 (경상대학교병원) 임재인 (서울수마음클리닉) 김붕년 (서울대학교)
저널정보
대한신경정신의학회 신경정신의학 신경정신의학 제56권 제3호
발행연도
2017.8
수록면
118 - 126 (9page)
DOI
https://doi.org/10.4306/jknpa.2017.56.3.118

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives The purpose of this study is to evaluate the effects of a cognitive behavioral therapy (CBT)-based school bullying prevention program for the adolescent perpetrators of school violence. Methods A total of 395 middle and high school students (male=316, female=79) were included in this study. The changes after the program were evaluated using several self-rating scales for the assessment of the degree of depression, loneliness, impulsivity, self-esteem, and interpersonal reactivity compared with the baseline scales. Results The school bullying prevention program significantly reduced the degree of depression severity (t=5.985, p<0.001) and increased the self-esteem (t=-2.67, p=0.008) of the teenagers. This tendency was more pronounced among those teenagers under the age of 16. In the participants with high impulsivity or low empathy at baseline, the impulsivity scale decreased (t=2.617, p=0.009), while the interpersonal reactivity scale increased (t=-3.364, p=0.001) after the program. Conclusion The results of our study suggest that this CBT-based program developed for the prevention of school bullying can be effective in preventing further school violence. Further research to evaluate the long-term effects of the program is necessary.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (5)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0