최근 항공화물 시장은 물동량 수요를 초과하는 공급 확대로 네트워크 구조가 급변하고 지역 변동성이 심화되 고 있다. 이에 따라 항공사의 신규 노선 개설, 기존 노선의 재편, 대형기재의 선별 투입 등을 통한 효율적 네트 워크 구축을 위해서 항공화물의 글로벌 네트워크 구조에 대한 정밀한 분석과 발전방향에 대한 예측의 필요성이 제기되고 있다. 본 연구에서는 사회 연결망 분석(SNA; Social Network Analysis) 기법을 적용하여 세계 무역 기반시설인 항공화물 글로벌 네트워크의 구조와, 네트워크 노드 간의 글로벌 또는 지역별 물동량 패턴을 분석하여 공항의 역할 차이를 계층별로 구분하고 전체 네트워크와 노드의 변화 추세를 비교하여 시기별로 어느 공항이 전체 항 공화물 네트워크에서 중심적인 역할을 하고 있는가를 분석하려는 데 목적을 두었다. 전체 네트워크의 지니 지수와 밀도를 시기별로 산출하여 국제화물 네트워크 상의 집중도의 진행 상황을 밝 히고, 노드인 각 공항의 연결중심성, 근접중심성, 매개중심성 그리고 베타중심성을 각각 산출하였다. 또한 각 공항의 물동량과 중심성 값을 기준으로 네트워크의 변화과정을 분석하였다. 분석을 위한 데이터로는 ICAO의 OFOD 데이터를 사용하였고, 1995-2015년 기간에 5년 간격으로 조사하여 각 년도 물동량 상위 100개 도시를 분석대상으로 선정하였다. 국제 항공화물 네트워크를 구성하여 구조 특성을 분석한 결과, 국제 항공화물의 흐름은 대륙별 중심지의 다극 화가 진행되는 것으로 나타났다. 네트워크의 중심지 계층성에서는 제조업이 발달한 홍콩, 상해, 인천 등 동아시 아 도시들의 순위가 높게 나타났으며 최근 두바이, 도하 등 중동 도시들의 중심성이 높아지고 있다. 항공화물 네 트워크의 전체적인 동향은 유럽, 북미 위주에서 동아시아, 중동으로 중심성이 이동하고 있는 것으로 정리된다.
The air cargo market has recently been experiencing rapid changes in its network structure and an increase in regional volatility due to the expansion of market supply exceeding its demand. Therefore, the necessity to precisely analyze the global network structure of air cargo and to forecast future trends is emphasized, in order to establish an efficient network through the opening of new routes, reorganizing of existing ones, and utilization of larger aircraft. The purpose of this study is to examine the network structure of air cargo, which is a global trading infrastructure, and the global, or regional, traffic patterns amongst network nodes, through the application of SNA(Social Network Analysis), which will result in an analysis of which airport is playing a central role within the global air cargo network, by comparing the chronological change of global network and nodes. The Gini Index and density of the network is calculated chronologically, so that concentration on the air cargo network, and centrality of each airport can be analyzed. Additionally, the adjustment procedure of the network is also analyzed, based on the traffic volume and centrality of each corresponding airport. As the data for the analysis, the OFOD data of ICAO was used, and the survey was conducted every five years in the period of 1995-2015, and the top 100 cities with the largest traffic volume were selected for analysis. As a result of analyzing the structural characteristics of the global air cargo network, this study has found that air cargo flows are experiencing polarization in each continent. Among the hierarchy of centralities of the network, East Asian cities such as Hong Kong, Shanghai, and Incheon, where the manufacturing industry is developed, show high centrality, and the centrality of Mideast cities such as Dubai and Doha is increasing. Generally, the centrality of air cargo networks is shifting from Europe and North America, to East Asia and the Middle East.