메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이성심 (숭실대학교) 전주성 (숭실대학교)
저널정보
중앙대학교 한국인적자원개발전략연구소 역량개발학습연구 역량개발학습연구(구 한국HRD연구) 제16권 제4호
발행연도
2021.12
수록면
31 - 51 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the relationship between lifelong learning competency, preparation for old age, and psychological empowerment, and to verify the mediating effect of psychological empowerment in the relationship between lifelong learning competency and preparation for old age in the new middle aged. In this study, data were collected from the new middle aged 50 to 69 years old living in Korea and the data of the 212 people were analyzed. To verify the mediating effect, data were analyzed using the PROCESS macro (Model 4) of Hayes (2013). The main results of the study were: First, there was a significant positive correlation between lifelong learning competency and preparation for old age in the new middle aged. Second, psychological empowerment showed a partial mediating effect on the relationship between lifelong learning competency and preparation for old age in the new middle aged. The above research results suggest the need to develop and provide programs to increase lifelong learning competency and psychological empowerment for the new middle aged in order to increase their preparation for old age.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0