(연구배경 및 목적) 미디어 환경은 가상환경에서 메타버스까지 그래픽 중심의 환경이 중심이 되고 있다. 현실의 공간에서는 물리적으로 구축된 미디어 공간이 필요하다. 미디어의 인터랙션 형식은 공간디자인에 있어서 새로운 설계형식이 되고 있다. 디지털 미디어에 의해 공간의 물리구조는 전자방식으로 전환이 되는데, 가상공간 미디어와 멀티미디어와 함께 인터랙션 미디어는 구축공간에 변화 가능한 경험을 제공하는 환경으로 만들고 있다. 본 연구는 미디어의 인터랙션 개념을 센서발동과 감각행위의 관계를 고찰하고, 물리적 구조에 장치적으로 설치되는 인터랙션 미디어가 설치된 인터랙션 스페이스의 특징을 연구하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 연구의 범위는 인터랙션 미디어로 구성된 인터랙션 스페이스를 채택하여, 장치통합적인 미디어로 구성된 스페이스로 분석하여 결론을 도출하는 것을 범위로 한다. 연구방법은 첫째, 2장에서는 미디어의 인터랙션 개념과 경험을 고찰한다. 이를 위해 연구는 미디어의 센서장치와 발동장치, 프로그래밍을 경험자의 감각, 지각, 행위경험으로 구분하여 연구하였다. 둘째, 3장에서는 인터랙션 스페이스의 구조에 관한 요소와 특징을 해석하고 분석한다. 인터랙션 스페이스의 특징을 오브제 모듈, 데이터 집적, 시퀀스 객체, 스토리 매체로 구분하고, 인터랙션 스페이스 사례를 채택하여 분석하였다. (결과) 인터랙션 미디어는 디지털 장치가 작동하는 동적인 매체다. 인터랙션 미디어는 디지털 센서와 발동장치가 프로그래밍으로 코딩되어 데이터가 통신하며 시스템적으로 인터랙션을 한다. 인터랙션 스페이스는 이러한 미디어의 데이터의 입출력과 센서발동장치의 반응관계에서 인터랙션 장소를 만든다. 인터랙션 스페이스는 경험자의 감각, 지각, 행위 경험가 실시간으로 프로그래밍 된 전자모듈장치와 인터랙션 하는 공간이다. 스페이스에 적용된 센서와 발동 장치는 모듈로 구성되어 데이터를 제어하여 개체지향모듈의 변화를 갖는다. 인터랙션 스페이스는 형식, 물질, 효율, 목적 요소를 갖고 있으며, 이러한 요소는 인간-상호작용과 기계-상호작용을 가능하게 한다. 그리하여 인터랙션 스페이스는 인간-컴퓨터 인터랙션(HCI)를 하는 공간으로 오브제 모듈, 데이터 집적, 시퀀스 객체, 스토리 매체의 특징으로 구분 된다. (결론) 인터랙션 스페이스는 정보의 전달을 위해 모듈화 된 센서 장치와 발동 장치의 상호 관계하는 특징이 있다. 스페이스를 구성하는 장치 모듈 형식은 경험자에게 다양한 장면과 상황을 전달하는데, 그 특징은 오브제 모듈, 데이터 집적, 시퀀스 객체, 스토리 매체의 특징이 있다.
(Background and Purpose) The media environment is centered on graphics, from the virtual environment to the metaverse. In the real space , a physically constructed media space is required. However, media interaction form is becoming a new design form in spatial design. The physical structure of space is converted to an electronic form by digital media. Further, interactive media, together with virtual space media and multimedia, are creating an environment that provides a transformative experience in the construction space. The study examines the interaction concept of media and the relationship between sensor activation and sensory action, and to study the characteristics of the interaction space, where the interactive media is installed as a device in the physical structure. (Method) The study aims to draw conclusions by adopting an interaction space composed of interactive media?analyzing it as a space composed of device-integrated media. The research method is discussed first; in Chapter 2, the concept and experience of media interaction are considered. For this purpose, this study divided the sensor device, actuation device, and programming of media into sense, perception, and action experience of a person. Chapter 3 analyzes the elements and characteristics of the structure of the interaction space, which are divided into object module, data collection, sequence object, and story medium; further, the interaction space case is adopted and analyzed. (Result) Interactive media is a dynamic medium in which digital devices operate, and digital sensors and actuators are coded programmatically to communicate data and interact systematically. The interaction space creates an area in the relation between the input and output of data of these media and the reaction of the sensor-actuated device. The space is where the experiencer's senses, perceptions, and actions interact with the real-time programmed electronic module device. The sensors and actuation devices applied to the space are composed of modules and control the data to comprise changes in the object-oriented module. The interaction space has the elements of form, material, efficiency, and purpose, and these elements enable human and machine interaction. Therefore, the interaction space is an area for human-computer interaction (HCI), divided into object module, data collection, sequence object, and story medium. (Conclusion) The interaction space has the characteristics of the interrelationship between sensor devices and actuation devices that are modularized for information transfer. The device module format that composes the space delivers various scenes and situations to the experiencer, and its features include object module, data collection, sequence object, and story medium.