본 연구의 목적은 처음 무용수업을 경험하는 도서지역 초등학교 고학년 학생들에게 한국무용을 경험할 수 있도록 교육함으로써 감성지능과 사회성발달에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구문제로는 1. 한국무용이 도서(섬) 지역 초등학교 고학년 감성지능에 어떠한 차이가 있는가? 2. 한국무용이 도서(섬) 지역 초등학교 고학년 사회성에 어떠한 차이가 있는가? 로 선정하였다.
연구대상은 전라남도 완도군 도서지역 초등학교 4학년 2학급을 대상으로 하였으며 두 학급 모두 무용수업을 처음 접하는 학생들로서 실험집단은 주 1회, 40분씩 ‘무용과 만나기’라는 학습계획안으로 한국무용수업을 진행하였으며, 비교집단은 주 1회 40분씩 ‘무용과 놀기’라는 주제의 무용수업을 진행하였다. 수업은 동일한 무용강사가 진행하였고, 검사지는 처음 무용수업이 시작하기 전 사전검사와 무용수업 일정이 끝난 8주 후 사후검사를 실시하였다.
연구결과 실험집단의 한국무용수업을 실시한 실험집단의 감성지능 하위영역(정서인식, 정서표현, 정서조절, 감정이입) 모두 상승하게 나타나 긍정적 영향이 있는 것으로 나타났다. 또한 사회성 지수의 하위영역(신뢰성, 자율성, 지배성, 근면성, 봉사성, 안정성, 사교성, 준법성에서는 안정성을 제외한 하위요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 비교집단은 감성지능 지수에서는 정서인식 요인에서는 유의한 차이가 나타났으며, 비교집단의 사회성 지수에서는 근면성을 제외하고는 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
본 연구분석 결과를 종합하면 첫째, 무용교육 및 예술교육은 누구나 경험하고 함께 할 수 있는 보편적 교육이 이루어져야 하며, 둘째 체계적이며 계획적인 한국무용 교육프로그램은 처음 무용을 접하는 학생들에게 감성과 사회성에 긍정적인 변화를 줄 수 있음을 시사한다. 즉, 보편적이면서 계획적인 무용교육으로 한국무용의 집단적 활동, 민속무용의 놀이형식의 구성과 표현방식을 활용한 무용교육프로그램은 교육적으로 매우 유의미한 효과가 있으므로 다양한 연령을 위한 교육프로그램의 개발과 함께 교육이 이루어져야 될 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to investigate the impact of Korean dance on emotional intelligence and social development by educating upper grade elementary students in insular areas who are experiencing dance classes for the first time. The research questions selected are 1. What level of differences in emotional intelligence does Korean dance make for upper grade elementary students in insular regions? and 2. What level of differences in sociability does Korean dance make for upper grade elementary students in insular regions? The subjects of the study were two classes of fourth grade elementary students in insular areas of Wando-gun, Jeollanam-do, and both classes were new to dance, and the experimental group took Korean dance classes under the name of ‘Encountering the Dance’ once a week for 40 minutes while the comparative group took dance classes once a were for 40 minutes under the theme ‘Playing with the Dance’. The class was conducted by the same dance instructor, and the questionnaire was first given out before the dance class began, and handed out to students again eight weeks after the dance class was over.
As a result of the study, it was found that the sub-areas of emotional intelligence (emotional perception, emotional expression, ability to control emotions, and empathy) of the experimental group, which took Korean dance classes, all rose, showing a positive effect. In addition, in the sub-areas of the sociality index (reliability, autonomy, domination, diligence, service, stability, sociability, and compliance), there were significant differences in the sub-factors, excluding stability. In the comparative group, there was a significant difference in emotional recognition factors in the emotional intelligence index, and for the sociability index of the comparative group, there was no significant difference except for diligence.
The results of this study suggest that first, dance and art education should be universal, something anyone can experience and share. Second, systematic and planned Korean dance education programs can positively change emotions and socialization for students. In other words, a universal and systematic dance education, dance education programs utilizing the collective activities of Korean dance, and the composition and expression methods of folk dances have a very significant educational effect, so dance education should be conducted while the development of education programs for various ages continues.