한동안 영재교육은 소수의 엘리트만을 위한 것이라는 비판에 직면해왔다. 그러나 최근의 영재교육은 모든 학생이 가지고 있는 다양한 능력을 존중하는 방향으로 나아가고 있다. ‘제 3차 영재교육진흥종합계획(2013~2017년)’에 의하면, 우리나라는 ‘영재교육 기회 확대’를 정책목표로 설정함으로써, 영재교육 분야의 다양화를 꾀하고 있다. 과학, 수학 중심의 영재교육이 사회, 인문 영역으로 확대된다는 것을 기본 입장으로, 이른바 ‘인문사회 영재교육’이 활발하게 시도되고는 있으나, 이에 대한 연구는 드물다. 더욱이 인문사회 영재로 선발된 학생이 어떠한 학생인지에 대한 연구는 찾기 어렵다. 이에 본 연구는 인문사회 영재로 선발된 학생들에 대한 질적 사례연구를 통해 타 분야 영재와는 다른 인문사회 영재의 특성을 분석함으로써, ‘어떠한 학생이 인문사회 영재인가?’에 대한 답을 찾고자 하였다. 이를 통하여 인문사회 영재 선발 방식의 한계와 과제를 진단하고, 이것이 사회과 시민교육에서 갖는 교육적 함의를 해석하고자 하였다.
선발된 학생들에게서 관찰한 인문사회 영재의 특성은 ‘동기’, ‘창의성’, ‘지적 능력’, ‘리더십’, ‘특수 학업적성능력’ 다섯 가지로 정리된다. 과학, 수학 영역에서는 인간의 가치문제에 주된 관심을 두지 않는 반면, 인문사회 분야에서는 인간의 가치문제가 탐구 대상이 된다는 점을 인문사회 분야의 ‘영역 특수성’이라고 볼 수 있다. 이러한 관점에서, 사회과교육의 목표인 시민성 함양에서 인문사회 영재의 정체성을 찾을 수 있다는 점도 확인할 수 있었다. 그러나 인문사회 영재교육원에 대상자로 선발된 학생들이 인문사회 영재의 특성을 모두 갖추고 있는 것은 아니라는 점은 개선되어야 할 것이다. 앞으로, 인문사회 영재교육을 경험한 학생들이 어떻게 성장해 가는지, 영재교육원에서의 경험을 어떻게 기억하고 평가하는지를 짚어내는 종단연구가 이루어지기를 기대한다.
For some time, gifted education has faced criticism that it is only for a small number of elite students. In recent years, however, gifted education has progressed in the direction of respecting the various abilities of all students. According to the 3rd Master Plan for the Promotion of Gifted Education (2013-2017), South Korea has established the “expansion of opportunities for gifted and talented education” as a policy goal, thus seeking to diversify the fields of gifted education. With the basic position that gifted education centering on the natural sciences and mathematics is to be expanded into the spheres of the humanities and social sciences, the so-called “gifted education in the humanities and social sciences” has been actively attempted; however, research on it is rare. Moreover, it is difficult to find studies on what kinds of students are selected as the gifted in the humanities and social sciences. Consequently, the present study sought to find answers to the questions “What kind of students are the gifted in the humanities and social sciences?” by examining the characteristics of students selected as the gifted in the humanities and social sciences and by analyzing the characteristics of the gifted in the humanities and social sciences differing from those of the gifted in other fields and the shared goals of social studies education and gifted education in the humanities and social sciences. Through this, the present study sought to analyze and interpret the limitations and tasks of gifted education in the humanities and social sciences, thus searching for the desirable direction of gifted education in the humanities and social sciences.
The characteristics of the gifted in the humanities and social sciences observed among the students selected could be classified into five: motivations, creativity, intellectual ability, leadership, and specific academic aptitudes. The fact that while human values are not explored in the natural sciences and mathematics, they are explored in the humanities and social sciences can be seen as a “domain specificity” of the latter fields. From the perspective of such “domain specificity,” it was possible to confirm that social studies education, whose ultimate goal lies in the cultivation of citizenship, forms the heart of gifted education in the humanities and social sciences. However, the fact that not all students selected for gifted education centers in the humanities and social sciences possessed the characteristics of the gifted in the humanities and social sciences must be corrected. In the future, longitudinal studies on graduates of gifted education centers in the humanities and social sciences must be conducted. Students who have experienced gifted education in the humanities and social sciences must be observed continuously to determine the ways in which they grow up and remember and evaluate their experiences at gifted education centers in the humanities and social sciences. By doing so, it will be possible to reconsider gifted education in the humanities and social sciences fundamentally and radically.