메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최영진 (중앙대학교)
저널정보
한국비교문학회 비교문학 비교문학 제68호
발행연도
2016.2
수록면
129 - 144 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Gilles Deleuze’s notion of time-image presents two different aspects in terms of the indiscernible relationship between the present and the past, between perception and recollection, or between the actual and the virtual. As Deleuze elaborates in the second volume of Cinema, when perception can no longer link to the motor extension in the form of linear succession, time can no longer proceed in a chronological succession, and thus, it splits the present into two separate directions. In this situation, the past coexists with the present on the same plane(plan), and thereby, it constitutes “purely virtual circuits”(TI 294) at each present moment. Deleuze classifies this non-chronological relation of the present and the past by two possible forms: the layers of the past and the peaks of the present. Citizen Kane exemplifies how the lack of a central subjectivity leads to the question of indiscernibility in all different layers of the past. Last Year At Marienbad exemplifies “de-actualized” points of the present, where the time of a single event can be seized as three simultaneous and non-chronological “points” of the present. The analysis of these two exemplary films clarifies that the non-linear relations of time are made “sensible and visible”(Flaxman 371) in two forms of time-image.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0